RTV Teorija i praksa

vraćanja čistom profesionalnom jeziku, ne samo u režiji, več uopšte u umetnosti - u slikarstvu. recimo. Nakon mnogo eksperimenata, pokušaja da se nađe neki nov pravac, vraća se suštini, u ovom slučaju - reči i kretanju па sceni, zapravo pred televizijskim kamerama. Zdravko Šotra: Kada čovek radi ovako značajan tekst značajnog pisca, uvek se postavlja pitanje koliko će se inteligentno postaviti prema sebi? Počinje od toga: dobro, on je veliki pisac, ali gde sam ja tu? Gde sam ja tu velik? Idući za tim traži neka rešenja, eksperiment. Po mom mišljenju, kod velikih pisaca kakav je Čehov, koji tako inteligentno i dobro pišu, najvažnije je proniknuti u njih. Zato sam bio toliko oprezan. Imao sam velike probleme kod skraćivanja teksta. Teško se može odoleti da se bilo šta izbaci. Čovek se, zatim, bori između želje da nametne neka svoja rešenja, gde će se videti njegovo prisustvo kao reditelja, ali onda ne može da izbegne da to ide na štetu pisca. A. Š.: Svoje prisustvo ste dokazali dobrom režijom. Možda je ovo zastarelo mišljenje ali, po meni, svako odbacivanje autora je oštečenje teksta. Ukoliko prikažete delo na pravi način, tu Vi sebe nalazite. Međutim, ono što sam želela da čujem od Vas je, da li i Vi zapažate, ili se meni, kao laiku, čini da se umetnost vrača svojoj suštini? Z. Š.: Događa se to i u filmu. Odlazak van toka klasičnog pripovedanja, traženje eksperimenta, to je sve prestalo i opet gledamo normalne klasične priče. Verovatno je to bila moda koja je iživela sebe i sada se film vraća svojoj suštini - ispričati priču bez ikakvih posebnih ekshibicija. Kada se ovakva jedna drama kao što je Ivanov nađe u pogrešnoj konkurenciji, kako je bilo u Neumu čini mi se, može loše da prođe. Stavljanje Čehova na televizijski repertoar je retka pojava. Svakih deset godina, otprilike, imamo po jednog Čehova, a posebno ovaj komad ne verujem da bi iko adaptirao, tako da mislim da je ovo jedan kulturološki potez da se TV publici prikaže Čehovljevo delo. To je veliki rizik i za redakciju i za mene. Retko može da uspe, pogotovu Ivanov. Sigurno će biti zamerki da nije dovoljno dinamično. Ja sam mogao da dinamizujem scenario, da odvedem radnju od teatra ka filmu. Ali, to bi oštetilo dramu. A. Š.: Ivanov je delovao kao категпа televizijska drama.

236