RTV Teorija i praksa

Radoslav Lazić

ESTETIKA VIDEOSFERE

Videosfera, video - društvo - umetnost, zbornik radova o videu, priredio Mihailo Ristić, Studentski izdavački centar, Beograd, 1986.

Magićna sprava, izum tehnološkog doba, nazvana je video, a preciznije bi bilo audiovideo. Ova čudesna naprava simultano registruje zvučne i likovne signale koji se neverovatnom lakoćom mogu reprodukovati, za tili čas, kao trajni zapisi audiovizuelne stvarnosti. Džin Jangblad (Gene Youngblood) predlaže pojam videosfera kao kompjuterizovani produžetak čovekovog centralnog nervnog sistema. Upravo pojam videosfere nadmašuje fenomen telepatije omogućavajuči da sami sebe vidimo. Ovaj neobičan patent ostvaren kao elektronska kamera i video-rikorder ima neobična svojstva da naša čula i perceptore vida i sluha prenese ~do najudaljenijih zvezda i morskih dubina". Fenomen videosfera Jangblada duhovito je istakao u naslov svoga zbornika autor Mihailo Ristić, istinski zaljubljenik i vrstan znalac estetike videosfere. U traganju za estetikom videosfere autor Ristić je okupio oko šezdesetak ogleda o videu i njegovoj tehničkoj, društvenoj i umetničkoj mogućnosti, kao svojevrsne elektronske mašine, sposobne da u najvećoj brzini proizvodi elektronske slike i da ih bezbroj puta reprodukuje uz mogućnost emitovanja na daijinu. Ovih šezdesetak ogleda, pretežno iz anglo-saksonskog govornog područja, obogačeni su desetinom originalnih radova jugoslovenskih autora koji pišu o različitim aspektima videosfere. Zbornik nema svoje jedinstveno estetičko uporište i samom činjenicom da predstavlja svojevrsni pluralog o estetici medija videa i njegovoj estetskoj uslovljenosti. Posvečeni čitalac će u Rističevoj Videosferi naći odgovore na brojna

257