RTV Teorija i praksa

pitanja predmeta estetike videosfere, ali i odgovore na prirodu i suštinu medijskih mogućnosti informativnog, edukativnog i zabavnog karaktera videa, ali i više od toga, o mogućnostima videa kao umetnosti, o režiji audiovizuelnog kontrapunkta u videosferi, o idejno-estetskim mogućnostima stvaranja nove videoauditivne umetnosti. Otuda ovaj izvanredni Zbornik predstavlja sumu znanja o tehničkim i umetničkim mogućnostima, kao i o društvenoj ulozi videa danas u svetu. Tako smo posle značajnih zbornika Televizija danas (televizija i kultura, eksperimenti) autora Vere Horvat-Pintarić, s početka, i zbornika Eleonore Prohić O mediju televizije, s kraja sedamdesetih godina, sada krajem osamdesetih dobili i treću vrednu medijsku hrestomatiju, zaslugom autora Mihaila Ristića i angažmanom beogradskog izdavača medijske literature Studentskog izdavačkog centra i njegovog agilnog urednika Žarane Papić. Eksplozija videosfere u svetu, pa i u nas, sredinom šezdesetih godina, predstavljala je svojevrsnu medijsku i estetsku revoluciju, otvarajući široko polje nove kreativnosti „pisanja" elektronskom kamerom neograničenih izražajnih mogućnosti, a pre svega, novom ekonomijom i demokratizacijom njene funkcionalnosti i praktičnosti. Jedan od utemeljivača videa i njegovih umetničkih mogućnosti Nam Džun Pajk iskazuje misao da „isto kao što je kolaž zamenio uljanu sliku tako će i katodna cev zameniti slikarsko platno". I odista, video nije samo instrument puke registracije stvarnosnih slika i pojava, već i kreativna naprava neslućenih mogučnosti nove stilizovane likovnosti i estetike nove elektronske slike, čije su izražajne potencije praktično neograničene u video vreme/prostoru. Nema te oblasti društvenog, naučnog i umetničkog života u kojoj video ne bi pronašao plodno tle svoje kreativne funkcije. Videosfera sintetiše globalnu sliku sveta, ona je posreduje prenoseći događaj na daljinu ili beležeći životnu prolaznost bez velikih proizvodnih uslovnosti. Kamera i oko beleže svet oko sebe, jednostavno, neposredno, za tren. Stvaralaštvo videa, njegova kreativna i upotrebna funkcija u nas još uvek izmiču teorijskom promišljanju, pa je i stoga Ristićeva Videosfera objavljena u pravi čas, tim pre što je to

258