RTV Teorija i praksa
restoranu, radnorn mestu - kao invazija celokupnog prostora, mogla bi da dovede i do pogrešne upotrebe medija. PLATI - I SLUŠAJ! Skupu u Vićenci pisrnenim prilogom obratio se i Rudolf Arnhajm iz Sjedinjenih Američkih Država, teoretičar medija koji je još 1936. godine objavio knjigu o radiju kao umetnosti zvuka. On je napravio paralelu između sudbinenemog filma u odnosu na pojavu zvučnog i radija u odnosu na nastanak televizije. Za razliku od nemog filjna, radio nije iščezao Tačno je da je televizija osvojila masovnu publiku, da je privukla finansijski kapital i da je potisnula radio s tržišta komunikacija. Ali, to je neminovno dovelo do sniženja intelektualnih i estetskih vrednosti TV programa i do psihološkog fenomena da je za gledaoca važnije ono što vidi od onog što čuje. Zato u SAD političke odluke dok masa sve više zavise od fizičke atraktivnosti govornika. S radiom je upavo suprotno. Preko radija čovek dobija eksplicitne činjenice i precizne utiske, materijal za sopstveno razmišljanje i zaključivanje. Pored toga, radio je postao otvoren za one grupe Ijudi koje su se osećale daleko od dogadaja, otućene od uticaja na politička, društvena, umetnička zbivanja, na društveni razvoj u celini - zaključuje Arnhajm. Po mišljenju Britanca Pitera Menera, istraživača Službe za istraživanje programa BBC, s radioni je sve u redu Za poslednjih trideset pet godina širila je svoju mrežu televizija, ali je u poslednjih petnaest došlo do prave eksplozije radija. U Britaniji se to dogodilo onda kad je BBC ustanovio regionalne i lokalne radio-stanice. Televizija je i dalje jača, ali u 40 prosečnih sati gledanja i slušanja nedeljno, radio čvrsto drži svoj deo od 12 časova. No njegov udeo u podeli prihoda ne odgovara prethodnoj činjenici. Televizija uzima. 70 posto za oko 10 hiljada časova programa na kanalima BBC 1 i BBC 2. Preostalih 30 posto dobija radio za 4 puta veće vreme emitovanja na 5 kanala. Sat radio-programa, inače, deset puta je jevtiniji. Ako se u ovim računicama uzme u obzir i veličina auditorija, dakle broj konzumenata,
196