RTV Teorija i praksa

budućnosti razvijati kultura slušanja, zavisno od toga hoče li radio biti tek zvuk koji sluh neprestano prima ili stvarna kultuma ponuda. No, odlučujuća je činjenica da se radiom ima šta saopštiti - rečima, muzikom, zvukom - i da postoje pokušaji da se život uhvati i u ovu formu. Uostalom, zahtevi radio-slušalaca su različiti i teško> je sve zadovoljiti. Pa ipak, sudeči po istraživanju o kojem je govorio Antonio Kaskino iz Italije, postoje tri osnovne funkcije radija: da razbije tišinu, ili da „donese buku” - što objašnjava veliku slušanost muzike s radija, naročito među miadima, da pravi društvo - čime se objašnjava privrženost radiju domaćica i zaposlenih koji rade samostalno, i da redovno pruža tačne informacije. Ispunjenjem ove tri osnovne funkcije može se tumačiti razmah lokalnih radio-stanica koje su za samo dve godine u Italiji preuzele polovinu slušalaca nacionalnog radija. Uz prednosti koje radio kao medij ima - da je „portabl” i da dozvoljava da se uporedo slušalac bavi i nekim drugim aktivnostima - njegovo mesto među komunikacionim medijima neće biti dovedeno u pitanje ni u budučnosti. A tu budučnost Đžon Tusa iz Velike Britanije vidi kao svet prekriven kratkim talasima iz kojih če milioni Ijudi na planeti birati ono što žele da čuju. Istinska demokratičnost transnacionalnog radija, u doba u kom svuda ima restrikcija i cenzure, čini kratke talase poslednjim zaista slobodnim medijem. Pri tom, dodaje Tusa, onaj ko sluša i onaj ko emituje program moraju biti ravnopravni. Drugi ne može reći prvom da li da sluša, šta da sluša, kako da sluša i šta da misli. On potpuno zavisi od volje slušaoca da uključi prijemnik. Taj odnos je human, tolerantan, pun uzajamnog poštovanja. To je razgovor, istovremeno i udaljen i intiman, o svetskim pitanjima i o velikim idejama. On stavlja i pošiljaoca i primaoca u intelektualnu jednakost i pokreče auditorij na način koji razmetljiv ton propagande nikad ne može da ostvari Tako se rasprava na simpozijumu protegla od lokalne dimenzije radija kao njegove trenutno najuspešnije

201