RTV Teorija i praksa
pretpostavlja da se od njega očekuje, već treba da sasluša onog ko пш se obraća i razmišlja, da bi mu odgovorio. To je pravi razgovor, kakav je voden izmedu filmskih reditelja Kusturice i Bulajića. Kako u takvim emisijama postižete da sve ostaje u granicama pristojnosti, dozvoljenog, a da ipak konce držite u svojim rukama? D. B : To је direktna posledica zaštitnog znaka koji stoji na rnojim ernisijama, Dovoljno sam jasno pokazivao od samog početka da postoji niz dmštvenih, kulturnih konvencija pod kojima se odigrava ono što radim. Mislim da su Ijudi koji dolaze tamo gde nešto ispitujemo svesni te činjenice. Važno je prethodno režiranje razgovora, naime, određivanje temperamenta, karaktera, porekla i društvene uloge onih koji dolaze u emisiju. Kada odredim koga ću pozvati, več određujem i karakter emisije. Ponekad mi se događa da on izmakne namerama te prerežije. A, Š.: Kako dozirati takav sukob, pogotovu ako je kontakt emisija? Kako uspevate da zadržite odredenu, visoku temperaturu, a da ona ne dovede do eksplozije. Eksplozije, recimo, primitivizma ili grubosti? D. B.: Mislim da sam Vam jednim delom već odgovorio kada sam гекао da ono mesto na kome se nalazim ima zaštitni znak, tako da već i po mom fizičkom prisustvu Ijudi osećaju neku meru, do koje se stvar može razvijati, ili bolje, pravac u kom treba da se razvija. Očekivao sam da će se Bulajić suprotstaviti Kusturici, što on nije uradio Tog trenutka bio sam se malo zabrinuo, јег mi je bilo stalo da dođe do zanimljivog sukoba, јег bi to bio sukob različitih pogleda na svet, dve suprotne socijalne, a tek tamo na kraju - generacijske situacije. Bulajič je iscrpljivao jedno drugo vreme, na način kako ga je on razumeo, ili hteo da razume, tendenciozno, za razliku od Kusturice koji više nema milosti u tumačenju ove stvarnosti. Mislio sam da će se oni više zavaditi. Ali, Bulajić je ostao potpuno pasivan i dopustio da mu Kusturica kaže šta misli o njemu, a da mu ne uzvrati. Tako se taj dvoboj, koji po mom mišljenju to i nije bio, završio dosta mlitavo, bar što se Bulajića tiče. A. Š.: Ta emisija je bila dosta suptilno režirana. Kamera je često bila na Bulajićevorn licu dok je Kusturica
262