RTV Teorija i praksa

umetničkih i nekih viših duhovnih potreba. Izumitelji i naručioci zvučnih filmova izbili su na čelo tržišta ne iz poštovanja prema dijalogu kao književnom obliku, ne iz Ijubavi prema muzici i zvuku, več iz sasvim profitnih pobuda. Iste te profitne pobude istražuju i danas nove, tehničke mogućnosti reprodukcije zvuka a ne njegove poetske, medijske, umetničke perspektive. Pa i u tim, tehnološkim ambicijama, vidna je nebriga, rekao bih čak mrzovolja, prema manjkavostima filmske i televizijske zvučne reprodukcije dok se slika isteruje do savršenstva. 0 zvuku se vodi računa u proporcijama u kojima taj zvuk deluje na prosečnog gledaoca. U jednom od programa RAI nalazim priču о mikrofonu, parabolu o nekom tonskom snimatelju koji zaštitnički opominje osobu, neiskusnu u radu s mikrofonom. Govorite u mikrofon! Vi koji radite za radio egzistencijalno zavisite od svog odnosa prema mikrofonu! Govorite uvek u mikrofon! Mikrofon je vaše sunce! Da li je mikrofon moje sunce? Tonski snimatelj mudro određuje razdaljinu između mikrofona i vaših ustiju u zavisnosti od jačine vašeg giasa. To nije istina. Jačina vašeg glasa podešava se prema razdaljini između mikrofona i vaših ustiju. Zahtevajte da vam daju mikrofon čim kročite u studio. Bez mikrofona ne postojite. Mikrofon je vaše sunce. Vi ste mikrotropska životinja. Vi ste kao suncokret. Kao suncokret? Da, kao suncokret. Suncokret prati sunce od izlaska do zalaska. Sunce je izvor života za suncokret. Mikrofon je vaše sunce. Krečite se za mikrofonom, ako se mikrofon pomeri vaš glas će nestati. Mikrofon je sunce svake radio-stanice. Jedini izvor zvučnog života radio-stanice je mikrofon. Da sunce i drugi zvuci ne

165