RTV Teorija i praksa

„sastavljanje u jednom programu toliko umetnika različitih nadonalnosti, da interpretadje gube svaku spedfičnost” ' 5 . Zvezde koje poseduju tu „intemadonalnu klasu” (Severna Amerika izgleda zna šta je to) moči će da učestvuju u snimanjima obaveznih duplih verzija filmova na engleskom i domaćem jeziku. A filmovi koji tako neće moći da se odvoje u originalne verzije i ovu univerzalnu verziju, biće perfekdja kosmopolitizma. Francuski teoretičari Matlari smatraju da će sva ova pitanja dovesti do jedne radikalne prestrukturalizacije nacionalnih televizija i da će oni koji nisu razvili teoriju biti u poziciji koju defmiše poznata Gramšijanska formula o hegemoniji, ili u specifičnom položaju prema istorijskom bloku koji može da konstruiše ona grupa koja preuzima intelektualno i moralno vođstvo. Informisani će biti oni čije „fabrike” znaju kako da ih obaveste o pripadnosti, koji će (po Habermasu) posedovati komunikacijsku kompetenciju. Postoje oni koji će biti u poziciji „apokaliptičnosti” i oni koji će biti „integrisani” kako je to nazvao Umberto Eko. Tu negde, takozvana popularna kultura ili popularni film, televizija itd. se bave „zadovoljstvom kao subjektivnim iskustvom istorije uslovljene socijalnim činjenicama” .Ah u okviru toga postoje i paradigme koje izvode vodeće evropske teoretičare medija i ostale, kažu Matlari, na put na kome je Adorno pitao Kantovo pitanje „Како je nešto novo moguće”? Јег je evropska tzv. visoka kultura u ovom trenutku i dalje u nezavisnoj poziciji prema eksploziji severnoameričke industrije popularne kulture koja proizvodi slikii koja liči na sve znake zadovoljslva. Da li je marksizam zaista tradicionalno neka predstava preseka sa zadovoljstvom ili prekida zadovoljstva? Vreme subjektivnosti u kome izgleda živimo postavlja i ova pitanja, ne samo ona osnovna o preživljavanju. Profesor Toma Đorđević je završio knjigu Teorija informacija pominjući dva „socijalno-psihološka mehanizma, procese identifikacije i projekcije” i zaista TV ih je preuzela od „najvažnije umetnosti”, filma. Britanski socijalista i

S P. Flichy, „Les inđustries de l’imaginaire”, PUG, 1980, Grenobl

16 A. &M. Mattelart, „Penser les Medias”, ~La Decouverte". Pariz, 1986.

134