RTV Teorija i praksa

U tom trenutku nisam ni sanjala da će se televizija koristiti za reklame, stare filmove, evergrin, kadrovske trambuline i plave koverte. Shodno tome, naravno, novinarsko pero katkada pada u zasenak јег kad vam isto staklo, zvano ekran, ponekad laže, ponekad ne - kako da znate kada i gde je istina. Gledajući ekran Iz moje perspektive tek diplomiranog studenta Muzičke akademije moglo je mnogo šta da se uradi. Prozor zvani želja mogao je ispuniti svaku želju: da najzad auditorij poraste i upozna sve naše kamerne tajne: da izvođači, svirači, muzičari i muzikanti izađu iz svoje poluanonimnosti i iz koncertnih sala uđu u svaku kuću, a ргеко njih i mi, njihovi sateliti, postanemo Ijudi čija je profesija opravdana. Ono malo holivudskih filmova o životima Šopena, Šumana i Betovena, koji su rasplakali narod pružili su nam obećanje da ćemo sad tako mi da plasiramo svoje najvrsnije vršnjake pa će za čas posle cela Evropa znati ko su Igor Ozim, Duško Trbojević, Zdenko Marasović, Duško Radić, Enriko Josif i ko zna ko još, danas već potpuno zaboravljen. Dakle, ambicija je postojala: hajde da naučim da pišem ovim novim perom (јег novinarstvo je moj zanat) pa kameru u ruke, montažni sto pred sebe. Naučiti novu teoriju koja nije muzička nego se zove teorija filma i hitno sesti pored Branka koji je voleo кокеге i Kinoteku u Košutnjaku i na prvom rasturenom montažnom stolu koji je slobodan pogledati sve što bi moglo da posluži novim izražajnim sredstvima. Najzad, mislila sam, i Orson Vels je filmski zanat ispekao gledajući filmove Džona Forda, možda ću i ja televizijski zanat ispeći gledajući Ejzenštejna i Leni Rifenstal, kameru Ričarda Likoka (koga imam čast i lično da poznajem) u Lujzijana stori. I onda kad sve to naučim praviću svoje filmovc o svojim junacima i ceo svet će im se diviti. Moram da naglasim: u to vreme, a bili su to sami počeci televizije kod nas, ništa mi nije stajalo na putu. Još se nije znalo kome će sve gledajući ekran zasmetati zanat u pojedinim rukama.

28