RTV Teorija i praksa

specij alizovane za umetnosti, vesti, sportove, filmove, meteorološke izveštaje, javne poslove, finansijske i poslovne informacije, zadravstvene informacije, programe na španskom jeziku, narodnu mnziku, rok muziku, hrišćansku zabavu, cmačku zabavu, porodičnu zabavu, dečju zabavu i zabavu za „odrasle". Naravno, nisu sve kablovske mreže opredeljene da nude samo sadržaje jedne specifične vrste. Neki kanali, рге svega takozvane super stanice, izabrali su strategiju koja imitira velike radio-difuzne mreže. Dalje, čak i najspecijalizovaniji servisi moraju imati izvestan stepen varijabilnosti u programiranju, da bi zadržali svoj auditorij. Ipak, tendencija većine novih kanala ka specijalizaciji u pogledu tipa i sadržaja programa može se, za SAD, smatrati veoma izraženom, Ako se video-rikorder shvati kao „капаГ programiran od vlasnika, tada je i njegovo korišćenje konzistcntno sa iznetom karakterizacijom novih medija. Američki • • 2 istraživači Levi i Fmk utvrdili su, na primer, da korisnici video-rikordera pokazuju tendenciju specijalizovanja u pogledu tipa sadržaja za koje su zainteresovani. Sličnu tendenciju smo utvrdili i kod nas, u razgovoru sa vlasnikom video-kluba ,A-1" u Novom Beogradu. Pod pretpostavkom da korisnik ima pristup u relativno raznovrsnu videoteku, sadržaj „njegovog" kanala pripadaće tipu definisanom gledalačkom preferencijom. Faktički, ovakve .gledalački definisane" tipologije, teorijski su vrlo privlačne za uspostavljanje programskih tipova. Dalju analizu ćemo zasnovati na tvrdnji da se diferencijalna upotrebljivost novih video-medijskih kanala (koja čini još jalovijom prctpostavku o univerzalnoj upotrebljivosti televizijc) ostvarujc kao rezultat dejstva tehnoloških, ekonomskih i regulativnih faktora. Razmotrimo, za početak, slučaj kablovskc tclcvizijc. Ekonomičnost kabliranja jc takva da sc nc isplati

2 M. Levy and E.L. Fink,, ,Home Video Recorders and the Transience of Tclevision Broadcasts", Journal of Communication 34 (2), prolcćc 1984.

151