RTV Teorija i praksa

pokrivati područja koja su slabo naseljena. Čak i kada potencijalni pretplatnici mogu platiti korišćenje servisa, suviše ih je malo da bi se matičnoj stanici isplatila izgradnja distributivnog sistema. Obezbediti nečiju dotaciju za pokrivanje ovih troškova teško je zamislivo, a i pitanje je koliko bi bilo društveno opravdano u našim uslovima, pošto je kablovska televizija, za sada, ipak neka vrsta luksuza. Inostrana iskustva pokazuju da je čak i u područjima koja su kablirana prisutna diferencijalna dostupnost kanala. Kablovski sistemi imaju različite kapacitete u pogledu broja kanala pa se, prema tome, može desiti da ne „donose" sve promene koje gledaoci žele. Konačno, domaćinstva pored kojih prolazi kabl mogu zbog štednje ili drugih razloga odbiti da se pretplate. Dok altemativni sistemi ispomke, kao što su Лапјт’’ za direktni satelitski prijem, višesmemi distributivni sistemi i kućni video-rikorderi nemaju iste faktore ograničenja kao kablovska televizija, pritisnuti su njihovim vlastitim tehničkim ograničenjima, a naravno, i cenom koštanja. Prema tome, ,neto efekat” svih ovih tehnologija je da su kanali i sadržaji u njima diferencijalno dostupni publici. Daleko od proizvođenja homogene, „neizbežne" sredine koja je karakteristična za klasičnu televiziju, novi video-mediji su sposobni da stvore ono što nazivamo televizijomu dragačijem obliku. S razlogom se može očekivati da će najveći deo televizijskog programa biti plasiran kroz kanale koji su specijalizovani za relativno uske sadržaje, i da će svaki kanal biti dostupan samo nekim delovima publike. Dalje, ova evolucija ne pretpostavlja promene u motivaciji upravljača medija ili njihove publike. Čak suprotno, na Zapadu se pokazalo da se promene dešavaju zato što stvaraoce profita i dalje prvenstveno interesuje profit, a gledaoci i dalje žele da zadovolje svoje nezasite apetite za programima. Najšire očekivana (a sada i dobro dokumentovana) promena u ponašanju publike kao odgovor na novu medijsku sredinu sastoji se u tome što masovna publika postaje sve više fragmentirana. Američki istraživači Vebster (J.G. Webster) i drugi su utvrdili da je kod doraaćinstava pretplaćenih na

152