RTV Teorija i praksa

која posjeduje i semantičku preciznost i estetičku otvorenost. Tako strukturirana radio-poruka polučuje i sasvim osoben proces njenog dekodiranja koji se temelji na identifikaciji i projekciji. , Apel na maštu" koji radio-poruka proizvodi akustičkom rekonstrukcijom stvamosti obezbjeđuje, u stvari, radio-predstavi određeno „produženo" značenje, odnosno razumijevanje smisaonih relacija koje postoje između saopštenih i njima respondentnih činjenica realnih zbivanja. Osobenost stmkture radio-porake direktno utiče i na ostvarivanje osnovih, konvencionalnih funkcija radija kao i na mogućnost uspostavljanja nekih novih. To je posebno uočljivo na planu interpoliranja postojećih i mogućih funkcija ovog medija i međusobnom preplitanju mentalno-psiholoških i semiotičko-značenjskih mehanizama djelovanja. Na osnovu tehničko-tehnoloških pretpostavki, odnosno medijskih prednosti radio-komunikacija je maksimalno diferencirana u odnosu na druge obilke masovnog komuniciranja i dovedena do samog praga upotrebljivosti na kome se komunikacija može ispoljiti kao nov odnos između Ijudskih potreba, vrijednosti i ciljeva. Prateći istorijski razvoj radija kao sredstva masovnog komuniciranja ili, kako je duhovito primijetio Breht, „pronalaska koji nije bio naručen" a za koji je on istovremeno imao osjećaj da je „veoma stara naprava koja je zbog opštih potopa pala u zaborav", mogli bismo konstruisati dijagram na kome se gotovo u podjednakim razmacima prepoznaju usponi i padovi ovog medija. Taj dijagram bi se mogao predstaviti i formulom: inovacija-razvoj - nov kvalitet, uz konstataciju da je svaki element iz naznačene formule direktuo uslovljen, s jedne strane tehničkim inovacijama, a s druge „željama" slušalaca, odnosno kreativnim potencijalom radio-poslenika. To je tokom cijele istorije razvoja ovog medija rezultiralo i direktnim raskorakom između kvantiteta i kvaliteta, tehničkih mogućnosti stvarne iskorištenosti, komunikacijskih perspektiva i realnih dometa radio-komunikacije, izmedu stvame uloge koju je

16