RTV Teorija i praksa

neprestano tumačeni. Ako to postavimo radikalnije, ti objekti i situacije ne postoje realno, realno ne egzistiraju, рге nego što im je doista dato značenje. Po tom shvatanju društvena realnost nije objektivna realnost, nego subjektivna konstrukcija, posledica stvaranja značenja, „subjektivnog opšte razumljivog mišljenja” (Weber). Sledeći citat uzet od Tomasa izražava to mišljenje veoma jasno: „Ако Ijudi definišu situacije kao realne, one su realne u njihovim zaključcima” (Thomas, 1928:572). Prema Šicu u tim procesima tumačenja Ijudi se konstantno oslanjaju na znanje koje su razvili u svakodnevnom društvenom svetu u kome žive. To znanje im daje sve vrste znakova za razumevanje svakodnevnog života, za odgovarajuće delovanje u određenoj ulozi, situaciji ili međusobnom odnosu. Za teoriju koju je razvio Šic, a posle njegove smrti razradili Berger i Lukman, esencijalno je da oni veruju da su ti procesi tumačenja do izvesnog stepena veoma ritualizovani; oni su postali rutina. Prema Šicovom shvatanju mi obično doživljavamo socijalni svet u kome živimo kao objektivan, kao svet „uzet za sigurno”. To je znak velike adekvatnosti „zdravorazumskog” znanja, koje nam omogućuje da delamo najveći deo vremena na relativno neproblematičan i uobičajen način. Te rutinske akcije osiguravaju našu sopstvenu egzistenciju i interakciju sa drugima (Adoni i Mane, 1984:326). Drugi izraz za to zdravorazumsko znanje, koji je upotrebio Šic, je „uputstvo-znanje” socijalnog sveta. Po tom uputstvu-znanju oba, i individualno iskustvo i podeljena značenja dobijena od kulture ili društva, se čuvaju. U tom smislu znanje je društveno, ali način na koji je to znanje strukturisano je veoma individualan (u specifičnim strukturama ili „zonama” koje su povezane). Ta individualno izgrađena subjektivna realnost daje osnovu za socijalnu akciju pojedinca. Uputstvo-znanje podrazumeva da se velikom delu svakodnevnog iskustva može dati smisao naoko na automatski i prirodan način. Međutim, svakodnevno, zdravorazumsko znanje na koje se oslanjamo nijc uvek dovoljno za izgradnju značenja, za određivanje

59