RTV Teorija i praksa

meteorolozi, kao i spikeri, daleko češće pribegavaju impersonalizaciji svojih tekstova (рг.: očekuje 5e..., predvida se), što je za uspostavljanje dobre komunikacije sa auditorijem i, naročito za postizanje übedljivosti celoga diskursa, svakako najlošije sredstvo. Pogotovo je nepotrebno da to čine meteorolozi budući da su oni retki učesnici u informativnim emisijama koji mogu govoriti u prvom licu i od kojih se to i očekuje. Spikeri ponekad, takođe, izbegavaju impersonalizaciju svog teksta na taj način žto se pozivaju na meteorologe (рг.: prema prognozama meteorologa..., sinoptičari za sjutra najavljuju..., meteorolozipredviđaju) obezbeđujući time svom bezličnom diskursu odgovarajući stepen übedljivosti. LEKSIČKIINVENTAR TV uzorak (MI iz pet TV studija) sadrži ukupno 3 034 reči. Od toga broja 23% (694) su osnovne reči, a 77% (2 340) su ponovljene reči. Indeks ponavljanja reči 6 za sve analizirane tekstove iznosi 4,4 što znači da se u proseku svaka reč ponovi više od četiri puta u sumi od 3 034 reči. U MI pojedinačnih TV studija ukupan broj reči se kreće od 445 u tekstovima TVSA do 744 u tekstovima TVB, a broj osnovnih reči od 173 do 287, takođe u tekstovima TVSA, odnosno TVB. Indcksi ponavljanja reči su približno jednaki u MI svih TV studija i kreću se od 2,1 kod TVT do 2,7 kod TVB i TVZ.

6 Indeksponavljanja reči služi kao merilo bogatstva, odnosno siromaštva leksike jednoga teksta, a predstavlja odnos izmedu ukupnog broja reči koje ulaze u analizu i broja „novih ”, „različitih ’’ reči (broja osnovnih reči). Mada je u funkciji veličine uzorka (kod dužih tekstova ponavljanje je češće), indeks ponavljanja ukazuje na razlike među raznim tipovima sopštenja. Kod leksički bogatih tekstova ponavljanje je ređe nego kod zatvorenijih i stereotipnijih [Plavšić, 1979:69], Indeks ponavljanja reči može se izračunavati za pojedinačne tekstove, ali je, čini se, svrsishodnije izračunavati ga za više tekstova koji pripadaju istom tipu saopštenja (kako je uradeno u ovom radu). Time se dobija podatak o leksičkom bogatstvu, odnosno siromaštvu jednog tipa informativne poruke, odnosno jednog lipa funkcionalnog podstila.

78