RTV Teorija i praksa

razvoja, projektovanja na osnovu tačne procene stanja. To je bitno da se ne bisrno (ponovo) kretali u dornenu utopije. Moraju se projektovati ciljevi razvoja radio-difuzije u Srbiji u datom preseku gde je vremenski prag dvehiljadita godina. Do sada se time bavila Radio-televizija Beograd donoseći srednjoročne a zatim i dugoročne planove razvoja koje je ranije usvajala Skupština Srbije, kao njen osnivač, zatim SSRN, a sada će ih usvajati opet Skupština Srbije. Ti dugoročni planovi su bili izvestan hibrid društvene obaveznosti a iza njih je stajao RTB kao nosilac razvoja. Planovi su dobijali javnu društvenu podršku ali nikada država (Srbija) nije stala iza njih svojom državnom verifikacijom niti su najpozvaniji organi definisali svoje interese u tom projektovanom razvoju. Mi smo npr. formulisali moguću konfiguraciju radio-difuznog sistema dvehiljadite godine s obzirom na okruženje u Jugoslaviji i odgovarajući razvoj u svetu a sa ciljem da se u određenom području zašliti opšti interes. Zakon, dakle, štiti taj interes društva i treba da otvara i stimuliše postizanje nekih oplimalno postavljenih ciljeva u datim domenima. Tako smo, npr. predvidcli da Republika Srbija do кгаја ovog veka raspolaže sa tri zemaljske mreže i jednim satelitskim programom, oko dvadesetak lokalnih TV stanica (mada se sada procenjuje da će ih biti i trideset). Planiran je i razvoj radija ali ovde sam uzeo samo za primer telcviziju. Definisane su i namene pojcdinih mrcža s obzirom na nužnost optimalnog korišćenja frekvencijskog spcktra jer niko i nema prava da ga koristi neracionalno i necelishodno. Dodajem da to nije pitanje svojinc jcr su npr. nacionalne mrcže u SAD vclikc korporacijc u osnovi mešovitc svojine a!i su sve u funkciji dru.štvcnih ciljeva. Zato naglašavam da je najvažnije da donoscći novi zakon, znamo šta hoćemo da postignemo tom spravom koju zovemo radio-difuzni sistem koji spada u dispergovane i spregnute sisteme za kojc postojc jasni nacionalni interesi. To je izvanredno shvatila zapadna Evropa a mi raspolažemo vrcdnim analitičkim materijalima o svemu tome.

44