RTV Teorija i praksa

nebrojenih slušalaca - lako se moglo zaključiti 21. februara uveče, na talasima Prvog i Trcćeg programa Radio Beograda, a i u programima Radio Titograda i Radio Novog Sada. Reč je, dakako, o direktnom prcnosu koncerta hora i simfonijskog orkestra RTB, koji su u velikoj dvorani Kolarčevog narodnog univerziteta, pod dirigentskom palicoma Oskara Danona i uz sudelovanje solista Živana Saramandića, Vukašina Savića, Zorana Rajkovića, Velizara Maksimovića, Dušana Jankovića, Gorana Gligorića, Predraga Protića, Igora Matvejeva, Višnje Pavlović, Jelene Vlahović, Irene Zarić - i recitatora Petra Božovića interpretirali scenski oralorijum Gorski vijenac Nikole Hercigonje. Da za živog kompozitora nema većeg doživljaja od onog Hercigonjinog, doživljenog 21. februara 1991, a koji je posle premijernog izvođenja spomenutog oratorijuma davne 1957. godine dočekao i taj ponovni susret sa delom u čije je stvaranje uložio sve svoje moći, želje i namere - đa za svakog kompozitora, dakle, ne može biti ozarenijeg i zvezdanijcg časa, to nijc bilo teško ni pretpostaviti a ni utvrditi u slušanju ovog direktnog prenosa. Ne možc biti ni za Oskara Danona, dirigenta već poslovične energijc i vitalnosti, čija je najveća zasluga ne samo u tome što je Gorski vijencc Nikole Hercigonje zvučao i brujao le vcčeri svim svojim raskošnim i raspevanim zvukom, nego i stoga što je Danon i sam učestvovao u nastajanju oratorijuma u svojevremenoj dugoj i plodnoj saradnji sa kompozitorom Hercigonjom. Ne može se - i ne sme smetnuti s uma i doprinos velikog glumca Raše Plaovića koji je znameniti Njegošcv spev dramaturški i rediteljski prilagodio razmcrama i izražajnim sredstvima, a to će reći, vrednostima Hercigonjinog oratorijuma. Znajući koliko su jedan Bela Bartok, jedan Dc Falja, Stravinski i drugi bili zaslušani u večni žubor i lcluj folklornih ritmova i melodija, Hcrcigonja je u svom Gorskom vijencu, nadahnut osobcnostima crnogorskog folklora, tragao za rešenjima u kojima će naročito horske deonice dclovati silovito, prodorno, zatalasano,

64