RTV Teorija i praksa

„Hteo sam da posvetim ovaj spcv duši Siranovoj, ali kako je ona prežla u Vas, Koklcne, posvećujcm ga Vama”) a zalim ih izgovarali glumci od dara i imena na svim meridijanima - u ovom radijski prilagođenom oživljavanju Sirana de Beržeraka te stihove sjajno je govorio Petar Kralj. Povorci upečalljivih likova kojcje interpretirao u pozorižtu i u radio-dramama, Pctar Kralj pridodao je i Sirana, pogotovo u sccnama o nosu, baladi o dvoboju i trcnucima lirskih ispovedanja Roksani. Njegov Sirano, do tananosti glumačkim glasovnim prelivima naglaženih i oplcmcnjcnih vrlina čojstva i junažtva, u rostanovski raskožnoj orkestraciji stihova i rima, dosegao je osobeni, vrhunski siranovski izazov - „Pozivam na dvoboj ceo parter skupa!” - i njegovo Ijudsko suštaslvo: ~...Da sam nezavisan, da usamljen snevam, da mi glas treperi i da okom živim stupam svud, smejem se i Scšir nakrivim, pa za übojicu il’ pesnika važim, bcz brige za slavu put na mcsec tražim...” SUDBINE ZVONA U Dramskom programu Radio Beograda (na lalasima Drugog programa) sredinom marta 1991. cmitovana je reprizno dokumentarna radio-drama Petera Lconarda Brauna, Zvona u Evropi, kojoj jc 1973. godinc nadasve zasluženo dodeljena ~Prix Italia”, priznanjc inačc od svatskog značaja i uglcda. Autor je ovim poduhvalom dosledno ostvario zamisao da su zvona - ti drcvni i brujni krici metala - i u dobru i u zlu vajkadažnji pralioci čoveka i svcta. Sledeći tu idcju Braun jc uporno tragao za podacima o „kradama i prekradama zvona”, o pcriodima kada su zvona prestajala da budu ono žto u stvari jesu, i čcmu su, prevashodno namenjena, jcr silnici i vaskoliki tlačitclji očas su zvona prclvarali u lopovc i u municiju. Zna se, na žalost, nisu hitlcrovci u krcmatorijima spaljivali samo Ijude. Ćinili su isto i sa zvonima, pa zato mnogc nije začudila ni prencrazila zapcnužcna Gcringova svojcvrcmcna narcdba da u ccloj ondašnjoj

66