RTV Teorija i praksa

emisiji Kod dva bela goluba od 18. marta, posvećenoj stvaralašlvu jednog od naših najvećih operskih pevača, basisti Miroslavu Čangaloviću, a povodom njegovog sedamdesetog rođendana. Kako je, i gde je sve Čangalović pevao, i kakva jc bila njegova služba operskoj umetnosti, to je široj javnosti, uglavnom, poznato. Manje je znano suštastvo pojave čoveka-umetnika čangalovićevskog soja. A upravo to je u emisiji o kojoj je reč najjczgrovitije i najupečatljivije označilo Miroslava Čangalovića, njim samim. Odlomci niza razgovora - snimanih godinama u raznim susretima i doživljajima sa basistom koji je na operskim scenama kod nas i širom sveta, a i na koncertima sa simfonijskim orkestrima ili na koncertnom podijumu uz pratnju klavira ostvario blizu sto uloga i hiljade koncerata solo pesama i operskih arija - privukli su pažnju slušalaca ne samo interpretacijama Cangalovića pevača, nego, i u istoj meri, i sposobnošću Čangalovića usmenog pripovedača. U ovoj radijskoj emisiji u trajanju od ciglo dvadesetak (ali kakvih!) minuta zgusnut jc i očvrsnut u saće tečne i sadržajne govorne rcči ceo jedan život ispunjcn vaskolikim trudom, borbom, učcnjem i očovečavanjem bića operskog umetnika koji je, na primer, kao Boris Godunov u stotinama predstava išao Šaljapinovim tragom a bio svoj u odgonetanju tajni života i smrti strašnog cara. Jednostavnom i promišljcnom rcčju, ilustrovanim delovima iz njegovog velikog pevačkog repertoara, Miroslav Čangalović ovom emisijom Kod dva hela goluba oživeo je sećanja - da parafraziram naslov jednog knjižcvnog ostvarenja Alfrcda dc Vinjija - па robovanje i vcličinu poziva čuvcnog operskog pcvača. Bio je to dostojan spomen nu njegovu životnu sedamdesetogodišnjicu. U odjavi, uz napomcnu da su tvorcima cmisije veliku pomoć pružili Miloš Jevlić i Rade Alavantić, nisu navedena, kao što jc inače uobičajcno, imcna svih autora, pogotovo nc ime muzičkog urcdnika, koji je svoj deo posla obavio z.nalački i s Ijubavlju.

68