RTV Teorija i praksa

ZAPLETII TAJNE Takozvani kriminalistički romani i horor filmovi nezaobilazno, stalno, maltene svakodnevno nalaze se u središtu interesovanja miliona čitalaca, gledalaca i slušalaca, širom sveta i u njegovim najzabačenijim krajevima. Kao sasvim određen i verodostojan žanr, triler pogoduje i odgovara svim uzrastima. Traganje za übicom, još od Sofoklovog Cara Edipa i provlačenje kroz svakojake lavirinte u otkrivanju zločina, kao i privođenje krivaca na optuženičku klupu - ne posustaje. Vazda ta igra nudi nove zaplete, neočekivana rešenja i paradoksalne okolnosti. Od korica do korica knjige, od početka do kraja filma u kome je sve zasnovano na kriminalističkoj temi uznemirenja rastu a veliko i bojaznima prožeto nestrpljenje dolazi do vrhunca. Znajući sve to, Dramski program Radio Beograda godinama već, pred ponoć svake nedelje u sedmici, na talasima Prvog programa emituje ciklus pod naslovom Paukova mreža, u kome se inostrani i domaći autori ogledaju u književnom rodu koji je, kako se to kaže, „dušu dao” za radijske slušaoce. Radiofonska i radio-dramska izražajna sredstva, montažne mogučnosti i obilje zvučnih efekata u stanju su da veoma sugestivno ukažu na likove i sukobe iole uzbudljive kriminalističke priče. Tako je bilo i 24. marla 1991. u premijernom emitovanju Slučaja Carlsa Dekstera Vorda američkog autora Hauarda Lavkrafta. Ovaj radio-dramski tekst koji je prema originalnoj pripovcdačkoj prozi sačinio Boško Milin i u režiji Miroslava Jokića, do te mcre je u proverenoj tradiciji pripovedaka „slrave i užasa” jednog Edgara Alana Poa, na primcr, da nijc pretcrano ako se kaže da je Hauard Lavkraft ne samo išao stopama svog znamenilog uzora, ncgo sc u mnogo čemu - a decenijama potom - pridružio Pou ukupnim vrednoslima sopstvenog knjižcvnog dcla. I reditclj Miroslav Jokić, i tumači glavnih uloga, Milan Mihailović i Ivan Jagodić, dočaravanjcm tujanslvcnih atmosfcra, glasovnim izražajnosiima i u/b.udujućim

69