RTV Teorija i praksa

Takođe je normalno da se mogu propisati normativi koji bi omogućili tehničko povezivanje lokalnih, regionalnih, pokrajinskih i republičkih centara, ali uz njihovu potpunu programsku samostalnost. Naši zakoni se nedovoljno ili uopšte ne bave komercijalnim faktorom u radio-difuziji. Praksa pokazuje da se radio-televizijske kuće u Jugoslaviji uglavnom drže principa ograničenog plasiranja EP poruka u programima. Nastoji se da to ne bude više od 10 do 20 odsto programa, mada se može, po raspoloživim informacijama, konstatovati da u programima uglavnom nema više od pet odsto sađržaja koji bi se mogli nazvati komercijalnim. Ostvarivanje javne funkcije radija najviše će zavisiti od uticaja na uređivačku politiku. Uočeno je da država želi da ona ima presudan uticaj. Ako bi to bilo uz zalaganje za afirmaciju celog spektra društvenih interesa i interesa svih građana pre svega, onda bi to bilo prihvatljivo. Nije, međutim, teško uočiti težnju da se рге svega afirmišu interesi i programska opredeljenja političkih stranaka koje su pobedile na izborima. S druge strane, izražena želja vladajućih struktura da svu imovinu matičnih radio-difuznih centara pretvore u državnu svojinu uglavnom je dokaz da se misli na deo društvenih interesa ili bar da se oni jednostrano tumače. U tom smislu ako je svojina osnov uticaja na uređivačku politiku, onda bi bilo dobro razmišljati o tome kako da i poslenici javne reči postanu vlasnici, bar sa minimalnim posedovanjem deonica. U radnim verzijama Zakona o radio-difuziji Srbije predviđa se da u javnom glasilu kao javnom preduzeću osnovnu upravljačku funkciju ima Upravni odbor koji bi utvrđivao poslovnu politiku, odlučivao o statusnim promenama, osnivanju novih preduzeća, donosio statut i investicione odluke, odlučivao o raspodeli dobiti i imenovao i razrešavao generalnog direktora. Zalaganje iz profesionalnih krugova programskih radnika ide za tim da se jasno utvrde i oblici participacije zaposlenih u upravljanju jer se smatra nedovoljnim da se ona ostvaruje samo kroz izbor nekoliko predstavnika u upravljačkom telu, pogotovo što se nigde ne precizira

40