RTV Teorija i praksa

zadovoljiti samo audiovizuelnim sredstvima informisanja. NOVINAR SE OBRAĆA GRAĐANINU, KOMUNIKATOR POTROŠAČU Vratimo se korenima zla: nestanku granica između informacije i komunikacije. Konfuzija među akterima potiče prvo od činjenice da svi oni upotrebljavaju iste tehnike, ali sa različitim ciljevima, uvek nišaneći istu metu - publiku u njenom dvojstvu. Intervencija komunikatora - snabdevača informacijama - na novinarskom planu ima posledice po zanat informatora na dva nivoa. Prvi, interni, sa rizicima pritiska oglašivača, teškoćom verifikovanja činjenica utvrđivanjem i proveravanjem izvora. Zatim, spoljni, razvoj globalne komunikacije (institucionalne preduzeća, itd.) obuhvata aktivnosti koje, na kraju priče, prete da deformišu duh novinara, da umanje smisao i ukus istraživanja: službena putovanja, saradnju u drugim izdanjima preduzeća, smisao za razgovore, itd. Novinar, dakle, treba da redefiniše svoj status. On hitno treba da reafirmiše svoj identitet zbog svoje specifičnosti u odnosu na druge stručnjake u komunikacijama. Jer, svi ovi akteri - koji komuniciraju ili informišu izlaze iz istih škola, imaju isto obrazovanje, istu lektiru, isto kulturno nasleđe. Neophodnost da se naglase razlike između njih utoliko je veća ukoliko je prelaz novinara na razne poslove u komunikacijama češći. Treba, dakle, prečistili poziv i interesovanje svakog činioca. Posebno bi bilo dobro obrazovati novinara favorizujući potrebu za razmišljanjem i kritičkim duhom. Potrebno je da novinar perfektno upozna „komercijalne” tehnike koje primenjuju specijaiisti komunikacija. Komunikacija je preplavila sva polja, preduzeća, politiku, samu šlampu, mešajuči pod istom zaslavom

84