RTV Teorija i praksa

IMIDŽ VODITELJA Na koje to osobenosti rada, kvaliteta, svojstava ličnosti komentatora i novinara-analitičara obraćaju pažnju TV gledaoci? Koje vrline i mane najviše primečuju ispitanici kod novinara sa ekrana? Sledeći podaci daju opštu predstavu o tome. Prvo, 80% svih karakteristika sadrži pozitivna, 20% - negativna mišljenja. Drugo, 45% svih iskaza uključuje opis profesionalnih kvaliteta onih koji se pojavljuju pri čemu su najučestalije varijante odgovora; „sposobnost predstavljanja TV gledalištu materijala”, „poznavanje tematike, tj. predmeta obrade”, „lični stav”, „aktuelnost”, „publicističnost”. Oko 34% odgovora odnosi se na karakterne osobine i svojstva ličnosti analitičara i komentatora. Um, intelekt novinara, smelost i odlučnost, energičnost, emotivnost - su Ijudske osobine na TV ekranu koje imponuju gledaocu. Skromnost, jednostavnost, snalažljivost, duhovitost su takođe veoma važne komponente ovog imidža. U vezi s tim, od značaja je pomenuti da veliku pažnju TV gledaoci poklanjaju i moralnim kvalitetima novinara-analitičara. Njih je zapazilo 16 % ispitanika. Ovde je na prvom mestu „izoštren osećaj za pravdu” i „poštenje”. Po mišljenju ispitanih, za televizijskog novinara su veoma važne osobine: otvorenost, delikatnost i inteligencija. Samo je 5 % zapazilo svojstva komunikativnosti (umeće obračanja, ostvarivanja kontakta, poštovanje sagovornika). U toku analize dobijenih informacija, različite grupe gledalaca ispoljile su različitu orijentaciju na kvalitete kojima su nadareni novinari-analitičari i komentatori. Ispostavilo se, na primer, da su na profesionalne kvalitete najčešće obraćali pažnju predstavnici krajnjih grupa - dakle TV gledaoci stari 60 godina i oni koji imaju do 19 godina. Karakterne crte ličnosti novinara-analitičara su najviše interesovale opet Ijude u godinama. Ali su zato o spoljašnjim osobinama pisali češće oni koji imaju od 15 do 19 godina, a recimo o

104