RTV Teorija i praksa

komunikativnosti bilo je najviše reči u iskazima ispitanika od 40 do 60 godina. Svakako treba naglasiti da su, karakterišući svoje omiljene novinare-analitičare i komentatore, TV gledaoci prvo isticali njihove najizraženije profesionalne kvalitete, zatim različite crte karaktera, svojstva ličnosti, povremeno je bilo reči o komunikativnim svojstvima ličnosti, a ponekad o njenim moralnim kvalitetima. To naravno ne znači da npr. svojstvo komunikativnosti nije interesovalo ispitanike. Naprotiv, prema razultatima socijalno-psiholoških istraživanja, za „televizijskog čoveka” je to vrlo značajna karakteristika, ali su je gledaoci zapazili samo kod nekolicine komentatora od desetoro najboljih. Takođe su interesantni i utisci auditorija o profesionalnim kvalitetima svakog od predstavljenih novinara. U toku istraživanja stavljena je na proveru i pretpostavka o tome da su Ijudi sa različitim dohotkom različito i orijentisani prema radu novinara-analitičara i komentatora. Anketa je u celini potvrdila te razlike. Kada je proanaliziran odnos ispitanika prema određenom komentatoru, ustanovljeno je da su oni jasno grupisani ovako: 1) TV gledaoci sa niskim primanjima - od 50 do 100 rubalja po članu porodice; 2) sa srednjim, prosečnim dohotkom - od 100 do 200 rubalja po članu porodice i 3) sa visokim dohotkom - ргеко 200 rubalja po članu porodice. Sada bi situacija svakako bila drugačija u pogledu primanja, jer se i životni standard promenio, u vezi sa inflacijom i drugim posledicama izazvanim društveno-političkom i ekonomskom krizom u bivšem Sovjetskom Savezu, te bi se i ta klasifikacija, tj. grupisanje po socijalnom položaju, sigurno promenila. Tako su, recimo, oni komentatori koji su uživali simpatije grupe TV gledalaca sa visokim đohotkom, imali dobar rejting i među onima koji imaju prosečna primanja.

105