RTV Teorija i praksa

Ipak, važnost kvaliteta se menja u zavisnosti od grupa gledalaca. Na primer, „nezavisnost mišljenja i stavova, samostalnost” daleko više potenciraju i cene obrazovni, naučni i kulturni radnici. Potrebu za ovim kvalitetom savremenog novinara potvrdilo je 90 % ispitanika iz ove grupe. Odnos prema drugom značajnom novinarskom kvalitetu - „poštovanju sagovornika”, takođe je diferenciran prema socijalnom statusu grupe. Najbolje ga ocenjuju učenici osnovnih škola, učenici tehnikuma i penzioneri. U skladu sa tim, 48% i 46 % ispitanika ovih grupa su ukazali na njegov primarni značaj. Napomenućemo da je u proseku 38 % ispitanika to potenciralo. Ovi podaci nisu nimalo slučajni. Pošto obe ove grupe ne učestvuju u društvenoj proizvodnji, one verovatno osećaju socijalnu nezaštićenost, nedostatak poštovanja u svom okruženju. Upravo zbog toga, penzioneri i učenici imaju potrebu da kompenzuju te osobine „družeći se”, opšteći sa „čovekom ekrana”. Ima i drugih interesantnih karakteristika predstave o idealnoj ličnosti, kada su u pitanju TV gledaoci različitih socijalno-demografskih grupa. Na primer studenti, mnogo više od drugih, u Ijudima ove profesije cene intelekt i obrazovanje dok, recimo, zaposleni u trgovini i ugostiteljstvu nalaze da su podjednako važni iskrenost, otvorenost, nezavisnost u stavovima, ali zapažamo, što je iznenađujuće, da se ipak najviše u tim grupama ceni - šarm. Odgovori gledalaca na pitanje: kakav tip Ijudi najbolje odgovara ovoj profesiji - svojevrsna su dopuna slike ličnosti idealnog komentatora i novinara-analitičara. TV gledaoci su dali übedljivu prednost energičnim, poslovnim Ijudima (52 %), društvenim i fleksibilnim (50 %), a takođe i onima koji su skloni uopštavanju i analitičnosti (47 %). Analiza je pokazala da tim kriterijima najbolje odgovaraju A. Bovin, V. Pozner i J. Černičenko. Na osnovu ove temeljno istražene problematike o percepciji i ocenjivanju od strane auditorija vodećih

109