RTV Teorija i praksa

karaktera, slušaocima je ko zna već koji put bilo jasno i prilikom repriznog emitovanja dela pod naslovom Zašto se übio Majakovski. Pravi naslov, doduše, nešto je duži, i ne bez razloga glasi: Hrestomatično glačanje, ili, zašto se übio Majakovski. Autori Semjon Čertok i Miroslav Jokić, ovaj drugi i u ulozi reditelja, nastojali su da kratkim, zgusnuto dramatičnim scenama upozore na stare istine o tamnom vilajetu uzroka i povoda samoubistva Majakovskog. U dokumentarnoj radio-drami o kojoj je reč, svadočanstva o jednom vremenu, sredini i Ijudima unezvereno su ukazivala na složenost poduhvata da se danas, posle šezdesetak godina odgovori na pitanje postavljeno u naslovu: zašto se übio Majakovski? Neke od mogućnih odgovora autori su sređeno i dramaturški pregledno obrazložili slušaocima. Sugestivnim izrazom dokumentarne radio-drame udovoijili su njihovoj radoznalosti i Ijubopitljivosti da ako ne u potpunosti a ono bar u naslućivanju odgonetnu šta se sve krije u pravoj istini o tragičnom kraju Majakovskog. Pri tom su savremenici i pesnički sadruzi „Velikog Vladimira” Pasternak, Cvetajeva, Katajev, Šklovski i drugi odlomcima svojih izjava i sećanja pripomogli u razrešavanju zagonetke o naoko iznenadnom odlasku čuvenog pesnika i docnijoj rehabilitaciji njegovog imena i dela. A kako uvek u takvim i u sličnim slučajevima biva (kada se tobož iznenada dogodi smrt pesnika) tu su njegovi stihovi koji u isti mah rastuže, ali i grčevito opomenu. Tako je bilo i sa Majakovskim, čija vidovitost posle Jesenjinovog samoubistva nije nimalo slučajno sadržana u rečima: „... Kao što se kaže, incident je zbrisan. Ljubavni se čamac razbi o hrid života. Računi su čisti i ne treba spisak uzajamnih boli, uvreda, sramota...” Zato se povodom ove radio-drame Čertoka i Jokića treba prisetiti i davno izrečenih reči o Majkovskom pre nekoliko godina preminulog Viktora Borisoviča Šklovskog. Reče Šklovski: - „...Majakovski je umro, okruživši svoju smrt, kao mesto katastrofe, signalnim svetiljkama, objasnivši kako gine Ijubavni čamac, kako

122