RTV Teorija i praksa

punog izražaja zavidne mogućnosti orkestra, naročito sigurnost i lepota tona svih njegovih duvača. Očigledno - i dirigent i orkestar imali su, kako se to kod nas obično kaže, „svoj dan” i nadahnuto su izveli remek-delo Čajkovskog. U nedostatku direktnih prenosa, zahvaljujući reprodukciji inače odlično realizovanog tonskog snimka, slušaoci su mogli osetiti atmosferu jednog evropskog orkestarskog koncerta, atmosferu koja je bila u znaku oduševljene recepcije prisutnih posetilaca koji su velikim aplauzom propratili izvođenje čitavog programa. A kako i ne bi bila je to demonstracija perfekcije orkestarskog muziciranja. 14 NAGRADASA RAZLOGOM Posle razgovora o ovogodišnjem, dvanaestom po redu, Festivalu udruženih radio-stanica Srbije, na Drugom programu Radio Beograđa I'’ 1 '’ bila je emisija godine prvonagrađena realizacija na tom Festivalu. Reč je o dokumentarnom radiofonskom ostvarenju Oktobar 1944 autora Zorana Markovića i snimatelja Miodraga Živkovića, u produkciji Radio Pirota. U zanimljivoj radiofonskoj formi autor je uspeo, koliko je u ovom trenutku bilo mogućno, da rasvetli jedan događaj iz rata 1944. godine, kada je u Pirotu pobijeno, bez isleđivanja i presude, više od 240 Ijudi koji su samo nekoliko dana ranije mobilisani, u Vlasotincu, u četničke odrede. Spretno i efektno kombinujući autentična kazivanja rodbine nedužnih žrtava sa iskazima merodavnih svedoka, uz navođcnje po kojeg pisanog svedočanstva, Marković otvara pitanje koje se dosad smišljeno prećutkivalo, smelo tcžeći ka ustanovljenju istine. Bez muzike i drugih zvučnih efekata, isključivo zasnovano na zvučnoj dokumentarnoj građi, dramaturški jasno i logično komponovanoj, tako da neprestano vezuje slušalačku pažnju dovodeći, uz potrebnu postupnost, do finalne kulminacije kojom dominiraju izrazi velikog bola i

14 Treći program Radio Beograda, 31. X 1991. 15 Drugi program Radio Beograda, 7. X 1991.

146