RTV Teorija i praksa

nedvojbeno, akte izbora. U osnovi reč je o delatnostima koje se, bilo da je u pitanju politički marketing, odnosno, politička propaganda, u oba slučaja ovaploćuju komunikacijom poruka, razmenom različito inaugurisanih namera između subjekata marketinške, odnosno, propagandne promocijedobra, i subjekata koji se subjektivno izlažu objektivnom dejstvu opcija koje su predmet komunikacije. Marketinškom praksom se porukama mas-medija posreduje i nudi kao „izborni eksponat” objekt javno-političke identifikacije, a komunikacijom tih poruka se u okviru komunikativnog čina interferiraju namere birača, subjekata izbornog akta, uključenih u komunikativni čin. Tako i dolazi do komunikativne razmene namera onih koji „izborni eksponat” nude marketinškom promocijom opcija, i onih koji su tom promocijom izloženi dilemama u koje ih uvode alternativni modusi jedne u odnosu na drugu opciju izbornih projekcija. Ta razmena namera onih koji „izborne eksponate” nude i onih koji se prema tim „eksponatima” odnose u procesu artikulisanja svog sopstvenog izbornog akta, krije u sebi psiholožke naboje dramskog zapleta, pa se i taj dramski konflikt, shodno zakonima socijalne komunikacije i prakse, razrešava psihološkim mehanizmima identifikacije i projekcije sa „izbornim eksponatima” sazdanim prema zakonima njima imanentne dramaturgije. Izborni ciklusi, kampanje, su akti izuzetne socijalne dramaturgije, slvarnost ali sa mnogo dramaturških izvedenica... I to ne valja smetnuti s uma nijednog trenutka, dok se razmatra marketinški ili propagandni aspekt izbornog ciklusa. U tom smislu komunikativna dimenzija marketinške promocije „izbornih eksponata”, ili propagandnog pridobijanja birača za te eksponate i njihovu promocijsku validnost, ostaje vrlo relevantna komponenta u oba slučaja. Tako bi se, makar i u pokušaju, dale razgraničiti te dve, inače veoma empirijski, po tehnikama delovanja i efektima, spregnute delatnosti - markctinška i propagandna delatnost u sferi političkog procesa savremenog društva. Javno-politički promovisati

58