RTV Teorija i praksa

„izborne eksponate”, pribaviti im uz to i „personalnu identifikaciju” u licu lidera koji svim svojim vrlinama i autoritetom simbolički poistovećuje svoje sopstvene potencijale sa potencijalima i projekcijama opcije koju zastupa, nije moguće mimo marketinške i propagandne aktivnosti čitavih „pogona” koji tu vrstu prakse preuzimaju na sebe. Tu hipotezu, da ponovo naglasimo, podupiru mnoge okolnosti savremenog društva, a mi se vezujemo za jednu jedinu, o kojoj je bilo reči, a to je okolnost da je masa „homogenizovani građanin”, te tu „individualnost” više nije moguće pridobijati propagandnim tehnikama u izbornim ciklusima, kojima su se građanima obraćali lideri političkih opcija, ere liberalizma. Na d£lu je demokratija masa, demokratija ere masovnog društva. U koincidenciji sa tom okolnošću deluje i tom društvu primeren model Ijudske, socijalne i političke komunikacije, vladavina medija masovne komunikacije, elektronski mediji. I, njima primeren model demokratskog poretka - poredak elektronske demokratije. MARKETINŠKI STATUS MAS-MEDIJA Marketinški status mas-raedija valja definisati s obzirom na prirodu komunikacije kojom se razmenjuju poruke između subjekata marketinške prakse i biračkog tela izloženog dejstvu marketinške promocije izbornih opcija. Komunikacija sa masom recipijenata je bitna dimenzija marketinške prakse, a da bi ta okolnost bila još relevantnija za marketinški status mas-medija, valja reći da je reč o komunikaciji posredovanoj elektronskim mas-medijama - televizijom, pre svega, radiom, filmom... Reč je, pre svega, o medijima ikoničke naracije, tj. medijima u čijem se ključu, ikoničkim simboličko-značenjskim modusima i artikulišu i po zakonima ikoničke naracije usađuju ideje u svest Ijudi koje marketinški pripremamo za izborni akt. Naravno to vodi zaključku da marketinška praksa, posredovana klasičnim medijskim tehnikama štampom, plakatom, verbalnom retorikom - daje jedne, a posredovana mas-medijima elektronske komunikacije sasvim druge efekte na ponašanje biračkog tela i svaki

59