RTV Teorija i praksa

Fundamentalni stav od kojega se u istraživanju pošlo; umetničko delo je drugostepena modelativna struktura čije se estetsko-umetničko biće uspostavlja procesom reoblikovanja, "polisemičnog i polifonog isijavanja" prvostepenog modelativnog sistema znakova, kao jezika materijalizacije umetničkog dela. Tada se estetsko-umetnički plan dela, u odnosu na "prednji" materijalno oblikovani plan - uspostavlja kao "pozadina", duhovni sublimat, estetski doživljaj, koji "lebdi” i polisemično titra nad materijalnom osnovom prednjeg plana. Materijalna osnova - prednji plan umetničkog dela, kao uređen sistem znakova i normativni kod specifičan je za svaki medij. Literarni štampani tekst oblikuje se prirodno-jezičkim sistemom znakova. Radiofonsko-umetničko delo oblikuje se visoko usložnjenim jezikom akuslike radio medija, koji polifonom konstelacijom prerasta u metajezik, a konstituišu ga sledeći imanentni parametri: 1. verbalni jezički sloj - koji se artikuliše kao umetnički govor sa svim osobinama drugostepene modelativne strukture; 2. akustički signali - šumovi, zvuci, tonovi, akustički gestovi; 3. zvučni efekti - uređen sistem akustičkih znakova koji funkcioniše kao svojevrstan jezik; 4. muzika - kao umetnička; drugostepena modelativna struktura. Literarni štampani tekst percipira se čulomvida, a radiofonsko-umetničko delo isključivo putem sluha, u mentalnim akustičkim slikama. Diferencije specifike između jezika modelovanja pomenuta dva medija i prirode percepcije umetničkog sadržaja, u zavisnosti od ta dva medijska izvora - u ovom istraživanju su posebno respektovane jer funkcionišu kao bitni parametri razlika, koje se, u procesu medijskog transponovanja, moraju imati u vidu s aspekta očuvanja kongenijalnih osnova estetskog bića umetničkog dela. Sledeći stav, prihvaćen u ovom istraživanju kao postulat je da - umetničko delo postoji samom svojom strukturom i načinom svoje uređenosti - te da je, stoga, neponovljiv, autohton, umetnički znak. Transponovanje takvog znaka u drugi medij, ne može se izvršiti "bez ostatka", odnosno ne

110