RTV Teorija i praksa

performalivno, mimcučko predstavljanje, prikazivanje sadržaja naracije originalnog, polaznog teksta. Po pravilu ih konsliluižu likovi dijaloškom metodom, postupkom direktnog govora. Obim preuzetog teksta originala pozitivan je indikator radijskog žanra u koji jc transponovan štampani tcksl. Po pravilu, radio roman preuzima ved obim originalnog teksta, uz minimalne modifikacije. Radio drama, po pravilu, preuzima manji obim originalnog teksta, uz radikalne modifikacije cclokupnog diskursa. Radio roman pokušava da uspostavi esletski korclat s matičnim literarnim delom - pre svega prezentadjom leksla, njcgovim kazivanjem pulcm radio mcdija što, dakako, zahteva i njegovo vrcmensko i prostorno "šircnjc" kroz rclalivno značajnu minulažu (N cpizoda od otprilike 20 minuta). Moglo bi sc čak rcći da je tu zapravo reč o " dramaturgiji" teksta kroz koju se postupno i posredno "zahvata" i osnovni idejni aspckt literarnog dela, le jc, sloga, jasno da je, u tom smislu, bitna količina preuzctog diskursa originala. Vcrbalni plan je superiorno dominanlan nad akustičkim planom. Verbalni sadržaji, po pravilu se ne artikulišu i ne supstituišu jezikom akustičkih efekata, već se, uglavnom, njima "dopunjavaju". U radio dramama reč jc prc svcga o dramaturgiji ideje teksta koja sc, po naratološkim uzusima, možc uspešno "uhvatiti" i rcoblikovati kompatibilno cstctskom biću literarnog predloška. U relativno ograničcnom "jcdnokratnom" vremenskom odsečku od, u proseku, oko 60 minuta, osnovni idejno-estelski repcri originala reartikulišu se u toj "kaleidoskopskoj akustičkoj blendi" ravnopravnom upolrebom svih jezičkih clemenata imancntnih radiofoniji, od prirodno jezičkog vcrbalnog sloja, do akusličkih signala, z\ učnih cfekata i muzikc. Tekst ne samo da je lakvim pristupom moguće bitno verbalno sažcli, već sc, po pravilu, može i supstiluisati, ncverbalnim, akusličkim sredslvima, imancntnim radio-dramskom oblikovanju. "Obclcžen" prirodom žanra - klasičan uspeo radio roman "nc nadrasta" literarno dclo već sc kreće u granicama vcće ili manje kompatibilnosli s originalnim prcdloškom. Uspela radio drama ne samo da uspostavlja snažne repere konvcrgencije s polaznim lilerarnim predloškom već ga, po pravilu, i "nadrasta" formiranjem novih estetskih vrednosli.

114