RTV Teorija i praksa

Nesumnjivo je potvrđeno da, u procesu transponovanja štampanog književnoumetničkog dela u radio-dramsku strukturu - verbalni jezički sloj u knicijalnoj meripreuzima jiinkciju "prenosa" narativnog saželka izvornog teksta, odnosno "prenosa" diskursa u kome se konstituiše njegova osnovna fabula. Takodc je utvrđeno da sc zvučni cfekti i akustički signali u procesu prenošenja litcrarnog šlampanog naralivnog leksla u radio izvedbu, najčešče javljaju u funkciji: - ozvučavanja ili supstitucijc opisanog sadržaja; - signalizacije hronotopskog konteksta naracije originala; - signalizacije atmosfere i štimunga naracije originala; - podvlačenja i karaklerizacija psihoflzičkog i duševnog stanja i svojstava aktanata i njihovih karaktera; - zvučne kulise, psihološke pauze između fragmenata. U pomenutim funkcijama, zvučni efekti i akustički signali mogu u potpunosli supslituisali verbalni jczički sloj. Analiza pokazuje da, izuzev u slučaju direktnog "ozvučavanja" verbalnog citata- muzika ne može supsliluisati značcnjc verbalno-jczičkog sloja, ali ga može istaći i dopuniti. Razlog lome treba tražiti u prirodi same muzike, s obzirom na lo da se, kao drugostepeni modelalivni sistem, u procesu recepcijc, različilo tumači i doživljava, odnosno nema konvencionalno, unificirano značenje, popul akustičkog signala. Istraživanje je ukazalo i na to da akuslički signali, zvučni efekti i muzika, naročilo kada paralelno, istovremeno teku s verbalno-jezičkim slojem, mogu imati bitnu funkciju u sažimanju i "zgušnjavanju” sadržaja narativnog toka, te u skraćivanju vremena fizičkog trajanja radio izvedbe, a u odnosu na fizički obim Stampanog leksla i potrebno vreme za njegovo recipiranje. Akustički signali, zvučni cfekti i muzika, mogu preuzimali funkciju prenosa hronotopskog konteksta (mesta, vremena, atmosfere, stanja...), odnosno sa razine materijalne osnove smisla diskursa - mogu supstituisati ili dopuniti; informante, indicije i katalizatore diskursa literarnog predloška. Međutim, jezgre funkcija polaznog literarnog diskursa kao nosioce osnovnog sadržaja i smisla fabule akustički signali, zvučni efckti i muzika, ne mogu supstiluisati, već samo dopunili. Prenos korclalivnih

115