RTV Teorija i praksa

ideje u zakonitosti posebnog medija (onog medija za koji trenutno radi). Jer drama, kao literarno delo, osnov je za sve medijume, ali su upravo rediteljski pristupi uslovljeni tehnikom prezentovanja le iste drame i različitim zakonitostima svakog medijuma ponaosob. U veštom transponovanju osnovne dramske ideje i ideje koja će biti plasirana, u uslovnostima pojedinih medijuma, reditelj pronalazi, dakako, posebne načine umetničkog sugerisanja, čuvajući sopstveno autorslvo - striktno provlačeći svoj umetnički rukopis kroz novu formu kazivanja (ako je reč o radio ili televizijskom interpretiranju). Ali, u osnovi rada na uobličavanju određene drame zanatska strana redilelja je ista, kao i u radu na uobličavanju drame u pozorištu. (Ovde je bilo reči, isključivo, o rediteljskom radu na drami.) Kako je došlo do Vašeg opredeljivanja za televiziju i režiju na TV? lako je profesor dr Branko Gavela za vreme našeg studiranja u Zagrebu neskriveno bio protiv televizije, kao medija informisanja (a u lom gradu je televizija olvorena pre beogradske), šezdesetih godina, nešlo zbog želje, a nešto zbog honorara (studenti uvek nešto rade), postao sam asistent režije Mariju Faneliju (a u to vreme pored njega režirali su još Tamara Srkulj, Anton Marti i Ivan Hetrih) i nešto "naučio" i od tog specifičnog rediteljskog zanata na Zagrebačkoj televiziji. Nakon puno godina lutanja po jugoslovenskim teatrima (a i jedno vreme režirajući u "statusu slobodnog umetnika"), već uveliko oženjen i sa brojnom porodicom, a podstanar u Beogradu, po nagovoru svoje supruge konkurisao sam na upražnjeno mesto zamenika glavnog urednika Informativne redakcije Televizije Beograd, da bih, godinu kasnije, počeo da režiram u njoj. Bilo je tu svakakvog rediteljskog posla (a u to vreme se, stvarno, i grozničavo brzo, a i dobro radilo): od direktnih prenosa raznih sportskih i kulturnih događaja pa do pravljenja aktuelnih nedeljnih, tj. mesečno akluclnih reportaža, informativnih kolaža, pa sve do dežuranja i realizovanja dnevnih vesti. Nakon nekoliko godina takvog zamornog rada, otpočeo sam sa autorskim (novinarsko-rediteljskim) radom na televiziji. Serija Portreti, ako me sećanje ne vara, bila je na programu Beogradske televizije nekoliko godina. Potom sam se "specijalizovao" za istoriju i razvoj Komunističke partije

155