RTV Teorija i praksa

Jugoslavije, da bih i laj programski projekat, kao autor, radio nekoliko sledećih godina. Dakle, sasvim spontano prešao sam u reditelja-dokumentaristu, što sam ostao sve do današnjeg dana. Tealar, a i radio me nisu napuštali ni za ovo vreme pa sam, periodično, gostovao i u teatru ina radiju. (To su bila gostovanja u Novom Sadu i u Beogradu, uključujući tn i rad na nekolikim svojim dramatizacijama i radio adaptacijama pojedinih literarnih dela za koje sam smatrao da zavređuju da budu prikazana i na ovim medijumima.) Sta za Vaspredstavlja fenomen televizija? Televizija, najmoćnije sredstvo informisanja dvadeselog veka, počiva na mehaničkom gibanju elektrona. Mehaničko gibanje elektrona predstavlja logiku, smisao i princip audiovizuelnog sistema. Gledalac neosetno uplovljava u život televizijske slike i dramatiku događaja, što u redosledu prezentovanja, sa malog ekrana, emisijom zrače. I u takvom, stalnom, druženju lelevizije i gledaoca dolazi do pravog prijateljstva; televizija se uvlači u gledaočev život poput sna i, ne skrivajući se, u potpunosti ovladava njegovom pažnjom, psihom pa i čitavim načinom bilisanja. Ona je, jednostavno, zavladala gledaočevom kućom, porodicom i intimom spavaće sobe (i dnevne sobe!), te njegovim ukusom, željama i estetskim krilerijumima zahvaljujući, na prvom meslu, mehaničkom zapisivanju programa. Kad kažem "mehaničko" ne mislim na potpuno pasivno praćenje redosleda slika u kontinuitetu ideje određene emisije, ali u svakom slučaju ukazujem na izvestan mehanički ustupak samom procesu gledanja televizije. Jer mehaničko sugerisanje, svakako, iziskuje i mehaničko gledanje... Čini mi se da je to osnov estelike televizije, kao informativno-umetničkog veoma snažnog medijuma. Onog i onakvog, koji je za nekoliko dcccnija svojega poslojanja potisnuo u drugi plan i novine i radio. Kako biste objasnili svoj metod i delo režije dokumentarne televizije? Lično smalram televiziju, kao instiluciju i medijum, u osnovi, kao dokumentarni fenomen. Kao racionalni transfer vremena u kome dejstvuje. Zbog toga i ne mislim da sam izgradio svoj metod dokumenlarnc televizije. Jednostavno, prihvatio sam, i u brojnim emisijama iTV serijama sledio sam nekakav neozakonjeni estetsko-etički metod lelevizije, uopšte, koja kao tehničko-tehnološko biće

156