Seljački kredit : fakta, misli, kritika

168

пуно губи граница између парцела). Ма колико да је руски сељак конзервативан, ове се задруге поступно развијају. Нама је равнодушно како је совјетска влада помирила кооперативу са социјалистичком теоријом, пошто је, по моме мишљењу, задруга чисто буржоаска установа: за нас је главно овде да је тамо чак призната задруга као најмоћније средство за унапређење пољопривреде. џ

Г. Мих. Аврамовић каже да још није израђена теорија задруге. То је тачно, али то исто важи и за остале важне проблеме из социјалне економије. Не постоји ни теорија капитала. Али постоје извесна сазнања о задругарству, која нико више не може да оспори. Спорна је социТална страна задругарства, али није економска. Не зна се да ли ће задруга да створи бољег човек, како је то мислио сам Рајфајзен. Задруга претпоставља слободног човека. Задруга је један степен социјализације, али на бази грађанског друштва. Задруга је један моћан организам. Из свега овога видимо, да је задруга не само једини облик набавке кредита за малог поседника; већ једини начин интензификације по- . љопривредне производње — наравно уевк код малог газдинства — и најзад, једини облик подизања рентабилитета пољопривреде проширивањем рејона њезине делатности на обраду и прераду сопствених производа. Задруга је, накратко, оруђе већег рентабилитета и то за малог поседника.

То је значај задруге, који нас овде интересује. Али се он тиме не исцрпљује. Задруга има мање више и етички значај; она је исто тако васпитна (одгаја рационалног домаћина). Ја желим овде да истакнем две особине задруге, које су за нас од велике важности. То је пре свега политичка. Ми имамо демократски устав, али не и демократски менталитет народа (не у целој земљи). То важи много више за Русију. А. Чајанов сматра, да ће се из задружног покрета створити демократија. Он истина назива то социјалним значајем задруге, премда је овде

11*