Seljački kredit : fakta, misli, kritika

191

гарству смела да зависи од тога, како се оно понаша, онда би и закон о пољопривредном кредиту од јула 1925 могао да се правда.

Наше задругарство губи све више права на критику државне намере да створи државно задругарство. Љубљанска Задружна Свеза има право да се држи резервисано према београдском главном савезу, у чијој је кући избила распра. Али ништа мање није оно било резервисано према њему и пре тога и према осталим савезима. За словеначке задругаре задругарство престаје с ове стране Зиданог Моста. Овамо се само мењају учтивост, обављају церемоније и декламује. i

Кредит није поклон. Не може се дати кредит — ни из државних средстава — неуредном домаћину, па ма он био имућан. Задругарство тражи и треба капитала у стотине милиона. Држава је почела да дреши кесу, али је у пројекту закона о изменама и допунама о Народној Банди предвиђено кредитирање пољопривреде за неколико стотина милиона, које би се вршило преко Главних Савеза. Народна Банка нема могућности да контролише рад многобројних Савеза. За њу је најбоље са гледишта здраве пословне политике, да кредит даје преко једне централне организације. Постоји опасност, да Народна Банка не извршује закон изговарајући се на стање у београдском, сплитском, па и загребачком Савезу (последњи због препирке са сељачком демократијом). Не би много могло да јој се пребаци, јер врења у њима слабе њихову кредитну способност. То истина не женира ништа словеначке савезе, који су спремни и способни да приме свој део кредита. Али остали савези морају у толико пре приступити проширењу надлежности Главног Задружног Савеза и на економско поље. Макар и без Словенаца, ако би се ови томе устручавали. Макар и без Хрвата, ако би политичке прилике моментано биле препрека. Сигурно је, да ће му ускоро приступити сви остали — ако буде радио како треба.