Sion

183

јесте сливање божанске и човечанске природе Христове у једно цело, чега ради Јермени једну особиту Фракцију моноФизита представљају. Но има Јермена доста, који исповедају само једно божанство у Исусу Христу. Слажући се са нашом црквом, они верују излазак Духа светог само од оца. Исповедају свих 7. тајни. Причешћују се под оба вида и на квасном хлебу као и ми. На свештање масала не полажу толико много. Постове, заветнине и целомз-дреност, поштују они с највећом строгошћу. Нарочити божићни пост немају. а што се тиче празника и рождества Христовог, као и Крстов дан и Богојавлење светкују они скупа 6. Јануара. Што се тиче брака, пбстоји као и код нас, с том разликом, да се свештеник може венчати и по други пут, пошто наравно предходно одрече се чина, а световњаци (мирјани) се немогу више од двапут венчати. Разводи бракова противни су њиним законима, али се при свем том у новије време појављују, и догађа се, да се разведу, али ни у ком случају развођени не могу се више ни женити ни удавати. Римокатолички Јермени исповедају две природе у Христу, божанску и човечанску, и верују у излазак духа светог и од сина. У народњем односу, не разликују се обе партаје скоро ни у чему. Они говоре једним језиком, служе на истом, и имају сви скупа једнаке нарави и обичаје, при свем том старешине цркве не мрзе на партајисте. Турска влада признаје јерменског патријарха у Цариграду, као поглавара народњег, и одобрава скоро без икаквог проматрања његове административне одлуке. Усљед чега, породиле су се многе препирке и свађе између римокатоличких и грегоријана — Јермена, док на послетку не добише и римокатолици једног свог јепископа у Цариграду, који је такође у великој опреци са патријархом јерменским. Од како Јериван подпаде под руску власт, од тог доба Јермени и једне и друге вероисповести почеше све више у свезу долазити и сближавати се, изузев јединих мехитариста,