Sion

411

стодицу и да се бар за неко време ограде против насиља јеретика и да малко одахну од царских прогонства. Разузданост цесарске власти на истоку засведочава нам законик Јустинијанов, аандекте, дигести, 2000 правних пресуда и Јустинианове новеле , У овом законику владарева воља стоји над сваким законом, владар је аасолутно не ограничен. Мимогред рецимо; не терали ову законодавну политику Бизмарк и они неувиђавни државници, који у пркос зрелога разума хоће да подчине цркву држави и по свом ћеоу да преустроје догме, и устав св. цркве ? Да се папство учврсти требало је одважних војника, нужно је било да се скрши сваки одпор, противност најмања да се одстрани. ( наотдвим се).

Г Е Р А С И М. Божијом милости иравославии Епископ Боко-которски и Дубровнички, љубезноме клиру и свему иравославноме народу Епархије своје, мир, молитва и благослов божији ! Православна наша црква, као што у Символу вјере исповјед&мо, јест једина, света, аиостолска и соборна т. ј. васеленска. По томе што је васеленска, она, као обштмна верујућих не може по праву ограничена бити у своме пространству никаквим предјелима. Научите, рече основатељ њен Хр. Спаситељ својим Апостолима, всл лзики (Мат. 28. 19), научите све народе без разлике; и зато Апостоли, по вознесенију Спаситеља, изишавши из Јерусалима проповједаше свуда (Мар. 16, 20). Ипак видимо да су ради користнијега управљава цркве још врховни Апостоли пуномоћијем повјеравали поједине предјелне цркве на управу својима ученицима (послан. к Тимотеју и Титу). Из чега се опет јасно внди да, као што се васеленска црква управљала укупном јерархијом свију православних цркава, тако да п свака предјелна црква, законито основана, може имати закониту своју јерархију и одјелну управу (Исповједање васеленских Патријарха чл. 10). За установлеве пак нових епархија узимао се у прва времена христијанске цркве као повод: мјестне околности и полза цркве, особито удаљеност цркава од главне епископске катедре; те у канонима светих Сабора налазимо за то на-