Školski glasnik
Стр. 238.
ШКОЛСКИ ГЛАСНИК
Бр. 14.
само једеу реалну гимназнју докле их у рајнској провинцији има дванаест. Саксон ска има 10 реалних гимназија а Баварска само 4 таква завода. У Елзас-Лотрингији укинуте су 1883. године 4 реалне гимна' зије и 6 реалних прогимназија, на су биле принуђене, да се преобрате или у гимназије или у реалне школе без латинскога језика. Реалне гимназије у Пруској. Од 124 реалних гимназија, колико је имала немачка држава у 1899. години, отпадало је 81 само на Ируску, која има још 43 реалних прогимпазија са 6 разреда. Од 1882. године зову се потпуни заводи ове врсте са 9 разреда реалне гимпазије, а пређе се зваху реалне школе I реда. Садашљи је наставни илан као и гимпазиски из 1892. годпне и има овнј < блик :
ПРЕД М ЕТИ:
VI
V
IV
ШВ
111А
IIВ
11А
18
1А
Веронаука
3
2
2
2
2
2
2
2
2
Немачки
4
3
3
3
3
3
3
3
3
-Татикски
8
8
7
4
4
3
4
4
4
Француски
—
—
5
5
4
4
4
4
4
Инглески
—
'—<:
—
3
3
3
3
3
3
Историја
I"
2
о
2
2
* 2
1 а
3
3
Географија
2
2
2
1
Математика
4
4
4
5
5
5
5
5
5
Јестаственица
2
2
2
2
2
*
^т-'
—
Физика
—
—
—
—
—
3
3
3
3
Хемија и
1-
о
2
2
Минералогија
1
Писање
2
2
Цртање
' к
2
2
2
2
2
2
2
2
Свега недел>но I
25
25
29
30
30
30
311 31
31
Певање и вежбање као и у гимназији, стенограФија но избору. Завршни испит после 6. године и овде је уведен. Кад се сравни с наставним планом гимназиским види се, да се број часова у 3 најпижа раз реда слаже у обе школе у свему сем једног часа, који је у реалној гимеазији дат фравцуском језику. У свему показује иаставни план у реалној гимназији јачу оитерећеност ученика, јер број недељних часова овде је већи како у кварти тако и у вишим разредима. Кад се сравне захтеви на испитима зрелости у обема гимназијама, онда је јасан циљ реалних гимназија. Захтеви су потпуно једнаки у религији, немачком, историји и географији; у латинском се, гаравао, мање тражи него у гимназијама али за то више у Француском, у математици и природним наукама а на место
грчкога језика долази инглески језик као нови предмет ш питни. Ако абитуријент са реалне гимназије жели да има сведоџбу зрелости са хуманистичке гимназије, онда има да иоложи накнадно испит само из оба стара језика. Овим накнздним испигом из старих језика задобива абитуријент реалне гимназије, наравно, исте повластице, које дају сведоџбе зрелости једве гимназије. Сведоџба зрелости са реалне гимеазије сама собом не даје пуну слободу у универзитетској штудији, јер и ако овлашћује, да се у опште може посећивати универзитет и да се има приступа у философски Факултет, ипак је проФесореким капдидатина, који су свршили реалну гимназију, допуштено полага- * ње државио а испита само из математике, природпих наука и новијих језика. У осталом скопчана су за сведоџбе обеју школа иста права, па и у гштању похођења средњих и виших разреда влада потпуна сагласеоет између обе врсте школа. Ради бољег позеавања циља и задатка ових школа да наведемо, у кратко, уређење њихово још и у овим државама: а.) Баварска. Више школе деле се у хуманистичке и техничке, у које се убрајају реалне гимеазије, издусгриске школе и реалее. Баварска има данас 4 реалне гимпазије са 6 разреда а примају се ученици, који су с успехом свршили 3 еајнижа гимназиска разреда, те је и овде заједничка трогодишња оенова за гимназије и реалне гимназије. Садашњи наставни олан уређен је 1891. године и има овај облик:
ПРЕДМЕТИ:
№
V
VI
VII
VIII
IX
Веронаука
2
2
2
2
2
2
Немачки
2
2
2
2
3
4
Латинскн
7
7
6
6
5
5
Француски
4
4
3
3
3
3
Инглески
—
—
4
3
3
3
Исторнја
2
2
2
3
3
3
Географпја
2
2
—
'—•
—
Математика
3
4
6
6
5
■5
Јестаственнца
2
2
—
—
—
—
Физика
—
—
—
2
2
2
Хемија и минерал.
—
—
—
2
3
Цртање
3
3
4
4
3
2
Свега недељно;
27
28
29
31
31
31