Školski glasnik
ШКОЛСКИ ГЛАСНИК ЛИСТ ЗД ШКОЛУ И УЧИТЕгЉЕ"
Бр. 20. У Новодо Саду, 31. деце (У \бра 1909. Год. II.
садржај: Пословници среских учитељских зборова, од М. М. — Наставна основа. — О учитељеву опхођењу са школском децом, од Ж. Алексића. — Данатиња јавна настава у Немачкој. — Школа и настава: Просвета у Украјини. — Учење мађарског језика у немађарским школама. — Учителоство: Представка сомб. среског учитељског збора за ослобођење од појачке дужности. — Међусобно упознавање словенског учитељства. - Скупштина јужноугареког учит. удруж. — Бедно стање учитеља у Хрват. и Слав. Конгрее хановерских учит. Путујући учитељиуБос. и Херцеговини. — Питомци из Босне и Херцеговине за вишу педагогију. — -Ј- Кузман Миловановић. — Преглед књига: I/ ЕуокШоп СгеаМсе, Непг! Вег^ЗОП, приказ од др. П. Радосављевића. — Белешке. — Нове књиге.
Пословницо среска^ учатељско^ зборова.
Пре десетак година кад смо започели одржавање среских учитељских зборова, створили смо на истима и пословнике. Радили смо ио тим пословницима од 18981909. За сво то време не сећамо се да је било жалбе међу нами, да ти пословници ие ваљају и да би их требало мењати. Нећ' мо бити тако конзервативни да тзрдимо, е ти пословници могу бити добри за вечита времена, али дужност нам је дотаћи се те појаве, да нигде нисмо још чули да се стварно изнесу недостатци данашњих пословника. У самим ширим круговима учигељским није се та потреба ни појавила да се пословници мењају, него је неким члановима био повод ва допашање новог пословника то, шт.) је Шк. Савет нре неколико година тражио да пословници буду једнолики нарочито у оним тачкама, које говоре о материјалној страни за одржање седница, Но те измене дају се и на једноставнији начин исправити и то споразумном стилизацијом дотичних места у пословнику. Те измене држимо, да ни они који заступају донашање нових пословника не сматрају тако важним Факторима, да се због њих наново израђују сви пословници од носно један опшги. А ако се донашањем нових пословника мисли стварати нов начин при вођењу седаица са ограничењем неких наших нрава при раду и расправљању у седницама онда у то не би требало да улазимо. Зборови пли конФеренције учи-
тељске то су братски састанци за договор и измену мисли о нашем васпитачком раду или спољашњем и унутрашњем ур<ђењу школе. Свака добра мисао, свака језгровита реч добро је дошла у таком зборисању. Слабачха мисао, једнострани пазор не треба да добпје полета ни онда, ако би се званичном махинац јјом хтело то да постигне. А докде год је пословник израз што пшрег и слободнијег рада, дотле је он јемац да једнострави погледи неће бити наметнути целом збору. Унесу ли се у пословник извесна ограничења, може доћи време да ће баш они зажалити на неслободоумље пословника, којп су ишли за унашањем једностраности у њега. У последње време појавиле се иако у мањој мери, извесне тежње при гласању у среским зборовима. Наиме : нашло се чланова који су држали, да ће се тајним гласањем моћи постићи оно за чим она теже. Да оснаже то своје мишљење, приписивали су тајн >м гласању неку модерну вредност. За ово им је свакојако служио као углед, оаај покрет који се јавља у тежњама за реФормисањем изборног система при носланичким изборима за државни сабор. Н > то није једно и исто. Културним питањима, питањима насгаве и васпитања, није данас никакав комплимепат ако се мо рају решавлти тајним гласањем. Таким гласањем решавала се пигања школе и просвете у средњем веку и у добу ивквизиције. Још мање је похвално да се људи васпи-