Školski glasnik

Стр. 243.

ШКОЛСКИ ГЈ1АС11ИК

Пр. 14

по разреду и прошире школе,: разделихи ђаке по даровитости и основати помоћне школе. Тек кад се реше ти задатци могла би се завести општа необвезна настава у ручном раду за мушку децу и то с тенденцијом чдсто и једино васгштном, а не сме имати циљ да спреми ђаке^ за израду домаћих потреба. Где су школске прилике већ сад подесие, нека се заведе ручнп рад и то. у нарочитим собама И:-са нарочптим епремним и квалификованим особама, а уз надзор педагошки, На пижим ступњевима основних школа, где.пршшке допугатају (просторпје, број.ђака) препоручује се да се заведе моделирање глином 1 . А о томе да се води статистика. У погледу хнгпјене за . школу и учитеља, према садашњпм резултатима пауке, нека се уреде хигијенске прилике ие само за школу н ђаке, него и за учигељство. Израз „колико је могуће" да се изостави из наредаба, те у будуће да не буде ни последња школа без просторије, где се оставља одело, мокрн огртачн и др.; место за умпвање са потребним бројем умнваоника, сапуном и ручницима; заходи за учитеља одељепи од дечјих и иа згради громобран. Нека се доцунн именик заразпих болестн, према најновијим резултатима пауке. При стечајевима за градњу школа, нека се цодузетннци учине пажљивпма на здравствене проппсе за Школе н на слична дела. Прп изради плана и при примању зграде нека се призове ; и педагошки стручњак н окружнп или школскн лекар, а тои прнликом нека се пази и на хпгијену учптељског стана. При градњи нека се парочпто пази на израду пода (патоса), вентилацију, пећ, заходе, да су одел.енн од зграде. Нека је постарано, да се у свима школама за г.реме одмора, проветре : просторије на прозоре п врата. Нека се што јане помогце установа, школских лекера. Школ. лекари нека буду вприлни члановн меспих гци;ол. одбора, а нека су заступљенп и у среском и окружном школ. одбору, у днсцнплинарном сенату, па п у мннистарству иросвете све дотле док не буде установљено самостално мпнистарство за здравственост. Школским лекарима нека се. да прилика не само да чине предлоге, него нека-и испуњавају. Њихов рад нека се не ограпичи само

на хигијену школске собе, него и на хигијену ђапггва и учитељства, иа и у школ. одборнма прп примању п отпуштању деце из школе. . У садашњем педостатку школскнх лекара, нека се омогући званичним окружним лекарима, да чешће походе школу, и. о њеним хнгијепским приликама, обзиром и иа хигијеиу учитељства, нека реферишу у окружнпм школ. одборима илн чпне предлоге. Да бп интересовање школ. лекара било јаче за школу, нека се пмеиују вирнлипм члацовима овружних школ; одбора, а нзвештаји њихови нека се објављују као и извештајн окружцих шкод. надзорника. : Особе, које се одају учитељској служби, нека се обавесге .о хигнјенскпм приликама школскнм и учптељским. Учење хпгијене у учитељској школи нека се забавн и хигијеном учптеља. Да се учитељство моаге п даље упознавати папретком школске хпгијеце, и у теорији и пракси, иека се иовиси дотацпја окружиим учпт. књижнпцама, да би се могла пабавптп дела хпгијенска; пека се дају стипендије п помоћп п попустп на железпици, да.би учитељство .могло проучаватп хигнјепске мере и у туђипи. Ако учптељ треба да буде осуђен због неке важније крпвице, нека га пре тога прегледа лекар одборник, како је са здрављем његовим, парочпто стање његових живаца. Учитељ живчано болестан иека. ие.буде кажњец, него пека му се пруже средства да се лечн. Болесни учптељп пека се не приспљавају да раде; с тога иека се устаповн потребан број помоћннка. Инднвпдуалпост учитељева нека се цајвшпе гатедн. Нека се нарочито забрапп ограничаватн пидивидуалпост учитељеву, Обзиром на лоше хигијенске прилпке положаја учитељског, нека се пспуне тражбние учнтељске у погледу уређења службе и годииа службовања. Број ђака на једног учнтеља иека се смањн. Нека се што пре реши пптање о установп помоћпих разреда. Телесно кажњавање ђака нека се укине, а место тога нека се установи право пзлучити ђака са. наставе и обвезатп га, да све те часове ,за казпу има подмиритн после 14 годпне, меето допуштања да може папустити школу.