Školski glasnik

Стр. 158.

ШКОЛСКИ ГЛАСНИК

Бр. 9.

знато, показано нли у опште стварно нрнказано; а накнадним пптањем поједпнаца осведочиће се, да ли дете говори о нечему са стварним појимањем. А да би избегао мопотонију и досаду, у час 1те прећн на показивање предмета или питан.има и одговорима пробудптп јачу пажњу. Па ако се оиазп сталпа умореност код деце, он ће прећи на неки други посао или ће децу разонодити устајањем н седањем пли мањим гимнастичкнм покретпма. Особпто ово последње веома добро утиче на децу да се освеже. С. 0 искању. Кад ја којег ђака што питам, онда се н другп нгату и впчу ја, ја. То ппје лепо. Искати се пе треба. Ако ја запитам; који зна? треба само овако мало подпћн прсте. Да видим који уме? — Ајд, сви тако. — Тако се нште ђак и кад хоће да нзађе напоље. Тако се иште н кад друго гато хоНе да јавп. Сад долази поиављање иаученог. Учитељ пита децу имепа, о стварпма у гаколп и т. д. Прп томе се деца навикавају: а. да је питање на све управљено; б. да само онај говори којег учитеља пнта; в. да се оци који би хтели да одговоре прстима јаве; г. да одговор мора бити јасап п у пупој речепнци. 7. Знаци за устајање и седање. До сад сам вам увек рекао: Устаппте! Кад треба да устапете, сад ћу вам само руком дати знак, кад треба да устанете н седнете (Учитељ показује руком горе.) Кад руком махнем горе треба устати. Кад руком махнем доле, треба сести. Пазите! (Руком горе. Устају. — Рукбм доле. — Седају.) Даље вежбање тога, с напоменом да се тихо устаје и седа. 8. Владање таблицом и писаљком. Колико стоји до учитеља, треба да се постара да дечје таблице не буду сувише мале. Учитељ, ако има више разреда, не може- увек с првим разредом радити, с тога бива да деца која имају малу таблицу, брзо испигау и седе беспослена, нли псписано побригау, а учитељ није ни прегледао. Обоје није добро. С тога учитељ треба да објаснп родитељима, кад доводе децу у гаколу, колика отприлике треба да је таблнца. Најбоље је ако навпкне родитеље да ири упнсу одмах уплате и за таблицу, писаљку, сунђер и буквар, те да то сам учи-

тељ све једнако набави и деци поделп. (Таблпца бр. 3 а 25— 2С> ф.) Једна страна таблице треба да има праве линије, друга страна да је измрежана. Узане линије (две главне) да су широке 4 мм. горња и дбња помоћна, свака двапут толико. Ако дете донеее таблу без лгаптја треба учитељ да му линије иснара ексером. Но тај посао треба учптељ на умегаап начип да сузбија, јер нпје .право ^.коЛд. толикпх добро пзрађених таблица, да се учптељ н тим нослом задржава. На мрежн 1те деца рачунатп и цртати, па правнм линијама ппсати, у почетку у спомоћним лииијама, каснпје у главнпм. 8а таблПцу треба да је прпвезано парче сунђера или крпе. Воље је ако пма обоје, сунђером да се бригао, а Крипцом утпре, да се по влажном не ппгае. Ако тога нема, деца ]те брисатн рукавом, капутом, кецељбм или сукњом. Деца не треба да пљују па таблу, јер то јс и неугледио а н таблица се умастп, те клизи по њој ппсаљка. Сунђер треба да код куће поквасе н исцеде. Да се таблица одржава чиста, треба с временом на време да је деца оперу код куће. Најбоље је да се прокува кад се когауље перу. Учител> наредн то деци и пази .јесу ли опрала таблицу. Свако дете треба да има дугачку писаљку заогатрену. За време наставе писаљке се не оштре. Ако је писаљка кратка, треба да се уметне у држаље. Писаљка се реже с мање ларме, на турпијн. И код свега овога може се обрађиватп вежбање у говору. На пр. о таблици могу се извести ове реченице: Ово је таблица. Таблица нма четири ћогака, Оквир је од дрвета. На оквиру висп сунђер. На таблпцн се нитпе. Ми пигаемо писаљком. Писаљка треба да је дугачка и гаиљаста. Кратка пнсаљка уметпе се у држаље. 9. Вађење и остављање таблице. Неки су учитељп за то, да се тачно увежба команда за вађење таблице и остављање. И ако ја нпсам за ту дресуру и не радим то, нпак нзносим како се то ради. Прво се истакне сваки покрет, наиме: Узмите таблице! Дигните их горе! Спустите тнхо на скамију! Убришите их! Узмите писаљку! Оставите је поред таблпце! Гледајте овамо! Све ово науче деца ттзводптп на команду један! два! три! На један, ваде таблице и стављају на скамију. На два, бришу