Školski list

259

нико неговори, нешапће, нешушка; него онаи унутрншњи душевни мирг, где в душа са свима мислима сабрана и сасвимг науци, што е учител. казуе, предана. То своиство — дјшомђ свошмђ тако стишанг бити умети, и стариима е лгодма одт. велике користи, и они е требаго, кадгодЂ оће дужу кого беседу да чуго, илг кои дужи чланагћ да прочитаго, и да отудт. што више запамте; а за школске радове тишина е та тако небоходно нуждна, да учитељ мора одма сдђ првогт. дана безусловно на то наивећма пазити и поднипошто никоегЂ ни наиманЂгт, немира неодпуштати. А то Је учинити, ако узуме самт, миранЂ, самт. сполашн-ћ и унутрашв15 стишанг бити. Кадт. учител. децу било на почетку г :асова илт. подђ лекциомЂ немирну опази, нетреба да виче да псуе и грди, у намери, да тимг децу стиша, већт> треба одма одт. часа да ст. предаванЂмт. стане, да заћути, и мирно кои часакЂ постои. Што више кои учитељ тада обичаи има викати, тимт. већи немирт. међу децомт. изведе; а кои заћути и ћутећи децу погледа, или сасвим озбиљно рекне: „Н шшг чуемг да неко немируе" одма се сва деца утишаго; и онда може предаван1з дал1з наставити, па ако опетт. немирЂ осети, мора олетЂ стати. Покушаи и уверићешЂ се, да е то врло згодно средетво, и нећешЂ требати вике псовке ни бон. Учитељ се има дал15 старати, да свако дете свои прописанЂ чосо рада, и мора децу научити, кадЂ кое шта казати ил показати има, да дигне руку, или кодђ писаћи вадаћа табЛИЦу илђ НрОПИСЂ. КадкадЂ се деси, пакЂ се сва деца узнемире; то бива поводомђ сполншнЉ кое шше; тада е наиболЂ командирати, да сви устану, пакЂ онда седну, опстђ устану и седну, и то неколвко реда едно за другимЂ. То децу онога часа онетг у мирЂ сведе, и опомене, да се они на онакомЂ месту находе, где нису сами себи оставлЂни. У таковомЂ случаго викати на сву децу, да се уишре, сасвимг е безЂ успеха; башг тада сваки о себи мисли, да га се то нетиче; далеко више вреди тада, ио еднога несташногг по именце ирозвати. Нипошто несме учитељ трпити, да деца непрозвана одговараго, да еданг другомг доказуе, дошаптава, или да ое тада разговараго, осврћу, гураго и т. д. Ако само некомг пропусти, и само неколвко такове деце у школи има, до кои дан ће сва такова бити, едно одг другогг види и научи, узг несташно мора и оно наимирнив да се уквари, и бранећи се одђ оногљ 17 *