Školski list

339

нм се у приаоведки наИбо!^ допада? Са чега ии се дОчада? и били и они желили такви бити? — Измишл4ие приповедке мораго бити просте, за децу згодне и тако вешто удешене, да се чисто чиии, као да су истините. Наш буквар и читанке више овакових приповедака у себи имаго, на коима вешт учителБ може лако деци показати, шта е смиреност, постоинство, учтивост, поштован^ старшх, благодарност, слога, миролгобивост, вредноћа, штеднн, и т, д. У обште сав посао и труд учител4в, коим он децу у народноИ школи вери и нравствености приводити има, ако в с волћом и вешто употребл^н, служи за развиан4 унутрашн4г гледанн.

Јели дужан учигељ са гледишта васпитавања пазити на децу ван школе, и докле допире пазење то ? С тога, што је учитељ дужан, тако исто васпитати децу, као што је дужан учити, сасвам је наравно, да је са гледишта васпитавања дужан учитељ да пази на децу не само у школи, и не само у време школско, већ и ван школе и у свако доба, ако ће му тежња тамо кћи, да отгоји цркви и роду чланове добре, поштене и полезне. Та училиште само упућује, само прстом показује, шта треба дете у животу свом да дела шта ли нетреба; па зато, само ће се тако постигнути моћи цељ та, ако учитељ буде разпространио пазљу своју на децу и ван школе, тим пре, што жалостно искуство пред очима имаио, да се родитељи, којах се без сумње поглавито тиче дужност васпитавања, врло мало и нимало не брину о томе, како им се владају деца њијова. Благо ономе учитељу, у којега школу иду деца, која се и на дому, код родитеља својих ваљано васпитавају. Али колико има срећних учитеља таквих? код једних родитеља недопуштају домаћи послови, да испуњавају ту свету дужност евоју, други, на жалост, немају воље на то; а млоги неуму да одговоре дужности тој; зато треба школа да накнади оскудице те. А светој дужноста тој одговориће учитељ са успехом само онда, ако буде и ван школе на децу пазио, јер деца и тако далеко вшде времена проведу ван шкоде но у школи. 18*