Školski list

— 115 —

2. 0 подмету и прироку. На питања учитељева изговоре деца неколико реченица, које учитељ на школској табли напише. По томе пита: Прочитај ми нрву реченицу, Божидаре! „Читанка је књига." Колико има у њој речи? Каква је реч читанка ? (Именица). Зашто ? А каква је реч књша ? Зашто ? Колико дакле именица има у тој реченици ? Шта смо казали о читанци? (Да је књига). 0 којој смо именици говорили? (0 читанци). А шта смо казали за читанку? (Да је књига). Видите децо! У овој реченици има две именнце. Именица читанка показује да смо о њој нешто говорили. А именица књигџ показује оно што смо о читанци казали и т. д. Запамтитите дакле : она реч о којој се у реченигџс говори, зове се иодмет, а о ма реч што иоказује, шта смо о иодмету исказали, зове се ирирок. — Која је реч у овој реченици подмет ? А која је прирок? Која се реч зове дакле нодмет? А која се реч зове прирок? Вежбање. 1. (Усмено). Учитељ задаје питања, деца одговарају у потпуним реченицама. Реченице се бележе на таблу, те деца изналазе у њима подмет и прирок. 2. (Ппсмено). Деца пишу диктандо: Штукајериба. Петар је војник. Југовићи су били јунаци. Сава је светитељ. БранковиК је био издајник. Печурка је биљка. Коло је игра и т. д., те после изналазе подмет и прирок. 3. Учитељ наиише на таблу ова питања:Каква је вода? Каква је соба ? Шта је Јован? Шта је мачка? Шта је крушка? Каква је змија? Шта ради столар ? и т. д. а деца их препишу, те после пишу на њи одговоре и изналазе подмете и прироке. 3. 0 с б е з и. Кажи ми шта је орао, Мито ? (Орао је тица).