Školski list
— 116 —
Шта је био Бранковић? (Бранковић је био издајник.) Шта су били Југовићи? (Југовићи су били јунаци). Учитељ напише ове одговоре на таблу. Прочитај ми прву реченицу! Шта је у њој подмет? А шта је прирок? Имали осим подмета и прирока још каква реч у реченици? Која је то? Та речица је везује подмет и прирок и зато се зове свеза. Како се зове речица је у реченици? Зашто се зове свеза? Које се дакле речи зову свезе ? (Тако исто нека их упозна и са свезама је био и су били). Колико смо делова позпали до сад у реченици? Који су то ? Запамтите децо : Све реченице, које се састоје само из иодмета, ирирож и свезе, зову се иросте реченице. Које се речснице зову нросте реченице?Како се зову реченице, које се састоје из подмета, прирока и свезе ? Вежбање. 1.) Напишите просте реченице, у којима ће ове именице бити подмети: Бог, земља, трава, светлост, душа, нада, поштење, човек, лала. 1.) Напишите просте реченице са овим прироцима: Светао, свемогућ, тавна, праведан, брз, течност, облачно. 3.) Напишите ио три просте реченице, у којима ће бити свезе: је, је био, су били. 4. 0 разгранатој реченици. Учитељ напише на таблу једпу реченицу н.пр. Вода је оиасна. Шта сам паписао на таблу? Каква је то реченица? Зашто је проста реченица? Које је подмет ? Које је прирок? А које је свеза? Да ли је сва ка вода опасна? Како бн јасније означили, која је вода опасна? (Дубока вода је опасна). Да нанишемо и то на таблу! Шта је то, што сам сад на таблу написао? Је ли и то проста реченица? Зашто није? Бидите ово није проста реченица, јер смо додали једну реч