Školski list
— 372 —
ЗЛШТО СЕ СРПСКА ОШЛДИНЛ НЕ ОДАЈЕ УЧИТЗЕЈБСКОШ ЗВЛЊУ ? У 17. броју цењеног „Шк. Л." читамо чланак „Спремајмо синове за учитеље," у ком се иозива учећа се омладина српска да се одаје учитељском и свештеничком чину. Тај чланак су изазвале жалосне данашње околности, јер заиста мора сваком искреном родољубу тешко на срду бити кад види, да два скупа народна завода дају ове године овостраном народу срнском дигло 13 исаитаних учитељских кандидата. Заиста жалосна слика данашњег уређења школе и учитељства. Шта ће бити од наших школа, шта ли од наше српчади, ако ово зло и на даље остане, сваком ће доста јасно бити, а поменути је чланак то доста јасно изнео. Ми ћемо да се позабавимо сад са узроцима тих жалосних појава. Зашто се срнска младеж не одаје свештеничком чину, чија је дотација тако лено уређена, не ћемо за сад да иснитујемо, главно иам је да се задржимо код учитељства. Наши досадањи сабори, иа и овај носледњи, свагда су узимали нрво у претрес оне ствари, у које нико не дира, нити ће дирати, а школу, за коју се свако граби, у Мађарској Мађари, у Хрватској — Хрвати, свагда су остављали на послетку и свагда или неуређену или уређену онако што но реч с ногу. Зато данас и јадамо за толиким нашим вероисповедним школама. Зато данас тражимо средства да их повратимо; али лакгае би било сачувати, него иропало повратити. Тако су дакле свагда наше школе и плата учитељска или остале неуређене или уређене на брзу руку.. Уређење учитељске нлате у „Уредбама од 1872." тако је површно изведено, да не може површније бити. То уређење не може се ни издалека сравнити са сјајним уређењем свештеничке дотације. Овима је законом одређено, да им се плата уредно у готовом новцу издавати има, да им се за поједине дужности законом одређена такса мора нлатити и т. д. А сиротом учитељству је одређен минимум, а како ће тај минимум примати и да ли ће га свугде нотнунце примати, то није брига закона, за учитеља се закон не брине. Зато и има учитељских места са платом: од 16 фор., 5 акова кљука и пар чизама! Зато има учитеља са платом: од 80 фор., толико и толико мерова ђубревитог жита, толико фунти свеКа, ио дебелог свинчета, неколико фуната соли и иасуља и т. д. Но доста ових сведока чемерног стања учитељског и очинске бриге дотичних за учитеље.