Školski list
806 —
ваља да стече и да има повереља у своме учитељу, да му је бавлење у близини учитељевој мило и драго, и да се у њој добро осећа. Слабе духом не треба учитељ да једи и огорчава потсмехом и поругом, нити да им придева иогрдна имена; нека се заузимазаслабе и немоћне и са стрплењем нека се стара за њихов напредак. Такову децу, која дуже време болују ваља учитељ да походп, да се тако покаже, да је он у школи и ван ове њи хов прави и истипнти пријатељ и старатељ За неговање васпитујућег школског духа особито служе заједничке игре, ироходања, малена иутовања, драмске претставе, школске свечаности и т. д. У игри се задовољава и заспћава радни нагон ученика, у игри осећају они радост и весеље. Игра дакле пружа неку благотворну нромену ка озбиљности учења. У игри ради и занима се тело и дух, уобразпља, ум, чуствовање (срце) и воља, све при томе дела. Као сретство васпитања не треба дакле игру да омаловажимо. Ако у игри будемо пазили, да се поштено игра, да лаж и превара не задобије победу, то ће онда уплив њезин на васнитање карактера од благотворних утицаја да буде. Игра имаде дакле благотворан утицај иа телесно развиће, образовање духа, срца и карактера. Наравно да непристојне пгре као што је туча, трљање и т д. ваља забранити и уклањати. Особито се препоручују гимнастичне игре и играње са лоптом. Проходања и малена путовања доносе н ■ само ту добит, да благотворну промену уносе у школски живот и да децу посматрањима богате, иего она унапређују и доводе у ближи одношај и саобраћај ученикемеђу собом и међу учитељем. У таким приликама јачи и снажнији потномажу слабије, имућнији сиромашније; сви се дакле вежбају у сношљивосги и мирољубивости, дух и тело се крепи, песма оплемењује дружевност и оихођај те учитељ имаде прилике, да дубље завири у срце и карактер својих ученика. У свакој општини, требало би бар једанпут преко године да се приреди „дечија забава." Најугодније доба за то јесте лето. Слава та треба да отпочне прво у цркви са свечаним богослужењем; други део њезин нека се изврши на ливади, у пољу, у гају и т. д. са игром, песмом и гимнастиком. Успомена та на дан весеља заслади ће ученицима многе горке часове њихова млађана школска живота тако, да ће га се радо сећати и опомињати у дубокој старости. По свему се дакле види, да школа како у настави, тако и у школском занту и у заједничком школском животу имаде