Školski list
— 307 —
разна сретства не само да интелигенцију него и чуствоваља и вољу да образује, па и образовање религиозно-моралног карактера да потпомаже п унаиређује. Нека ова узвишена цељ свакоме учитељу као звезда предходница светли, јер тада неће бити само учитељ него и васаитач а тиме помагач и чувар свега идејалног блага човештва. Па кад учитељ тежи за образовањем карактера својих ученика, то и он сам мора да буде добар и чист карактер. Живот се ужиже па животу, па тако и карактер на карактеру. У мишлењу, раду и говору нека се учитељ држи чврсто непроменљивих правила нравствености ; нека мује у срцу дубоко засађена клица великог „имена" божјега, љубави, правде, истине и слободе, па је тим задобио вечито звезду водилицу, која ће га безбрижно и безоиасно проводити и чувати на бурном мору живота, да никада не посрне и да никада не постане безкарактерним човеком. Истина, љубав и слобода остају довека звезде предходнице учитеља и васпитача! И Рад., равн. учитвљ. ШКТРИЧНИ ОГЛЕДИ У НАРОДНОЈ ШКОЛИ. Од проФ. М. Петрови1а. (Наставак.) 2. Удени свилен конац у иглу, на крају конца свежи чвор и протури иглу кроз једну лоитицу од сржи ; она ће да виси на концу због чвора. Конац са лоптицом обеси о какво држало. Кад приближиш електрисано стакло лоптици, она ће скочити на стакло и одмах ће натраг да одскочи. Приближиш ли јој за тим на ново стакло, онда неће више скочити на стакло, него ће напротив да бега од њега. И лоптица је дакле ироменула своје стање; и она је усљед додира са електрисаним стаклом ностала електрична. Иосле неког времена изгуби лоптица свој електрицитет, а изгубиће га одмах, чим ју руком додирнемо. За тим можемо исти оглед да ионовимо. Исто ћемо видети кад уместо стакла електришемо смолу. Електрична тела могу дакле усљед додира електрицптет и на друга тела да иренесу. 3. Узећу кључ и друге ствари од метала и покушаћу да их иомоћу нерушке електришем. Иробаћу н. пр. и са каквим металним новцем. После трења приближићу их лоптици, што виси о свиленом концу. У ни једном случају нећу ириметати електрично привлачење. Али кад новац уместо да га непосредно у руку узмем нрилепим за шипку печатног воска и за восак ухватим и трем, то ћу видети, да је сада и новац постао електричан. Он ће лоптицу да иривуче и одбије као што смо пре имали прилику да видимо код стакла и смоле. Тако би могао и сваки други иредмет од метала да електришем, само бих морао да се иостарам, да га