Školski list
— 263 —
вештина у малом, у толико је сигурније и брже напредовање у већем. Да се дође до те на увиђавности основане вештине, ваља да се бројеви цосматрају колико могуће свестрано; то се постиже разлагањем бројева у све њихове састојке. Тим разлагањем долази се тако рећи само од себе до ресултата за разне рачунске операције, који сеутолико боље запамте, што се сви на једном оснивају. Али ти ресултати, што се добију разлагањем, не смеју се на памет учити, као н. ир. речи и стихови; они треба да постану ствар памтења многим рачунањем, веџбањем. Истина да је у ночетку довољно, ако дете, кад му се зада да н. пр. 5 и 3 у једаи б])ОЈ скупи, дода на 5 најпре један, где можда себи те 3 јединке наочигледно представља потезовима или прстима, али настављеним веџбањем треба најпосле до тога да дође, да спајање од 5 и 3 у 8 постане једно, т. ј. ствар памтења. Нека и гледа дете у три три јединке, ипак треба и до тог да дође, да три у његовој укупности дода на пет. То ће се у толико лакше постићи, кад се детету докаже, да се број осам састоји из пет и три, јер из тог једног одмах увиђа, да су три и пет осам, иет и три осам, осам мање три пет, и осам мање три пет. Кад се ти ресултати онако обраде као што ,је напред речено, онда морају они најиосле да се запамте, што дакако неће бити код све деце у исто доба. Горњим разлагањем добивена су по два ресултата за додавање и за одузимање. Други пример ће показати, да се у једном разлагању могу да налазе и све четири операције. Осам се даје разложити у два четири, одкуд сљецује, да је 4 и 4 једнако 8 ; 8 мање 4 једнако 4; 2 пут 4 једнако 8; половина од 8 једнака 4. Овде у почетку, где је број јединака још мали, долази се разлагањем до саразмерно мало ресултата; наочигледношћу може ту да се дође до јасне представе; веза између појединих операција види се ту непосредно, те није нужде, да их делимо једну од друге. То је разлог, да се на овом и следећем степену четири рачунске радње заједно нредузимају. Све ћемо ресултате добити, кад сваки број у два састојка разложимо, као што т показују три претпоследње стране у нашем буквару. Одмах прва слика на првој таблици показује један правоугаоник, који је усправљеним потезом раздељен у два поља; у сваком је пољу у средини ио једна тачка. Та слика показује да се број два даје разложити у два један, одкуд се изведе, да је 1.) један и .један два; 2.) два мање један је један; 3.) два пут један је два; 4.) половина од два је један. Свака слика нацрта се за себе на школској табли, да је иажња дечија управљена увек само на један предмет. Велика школска штица, на којој треба да се налазе све те слике ио реду као и таблица у буквару служи само за понављање и за писмено веџбање. Пошто је т. ј. број два посматран као што је наведено, онда треба и деца ту прву слику да нрецртају. И код свију идућих слика побележени су већ сви ресултати, који треба да се на њима науче, тако да није нужно да за све ноступак по" танко разлажемо. Као пример за све њих узећемо седму слику на другој таблкци у буквару Она представља број осам раздељен у два једнака поља-