Školski list
— 264 —
Лево стоје 4 тачке, десно 4 тачке; или озго стоје 4 тачке, доле 4 тачке. То ноказује да је 4 и 4 осам. Четири тачке налазе се двапут; дакле 2 пут 4 тачке су 8 тачака, или 2X4 је 8. По две тачке стоје увек једна испод друге; дакле 4 X 2=8. — Кад од осам тачака четири тачке одузмем (те тачке треба покрити папиром), онда остају још четири тачке; дакле 8—4=4 Потез између оба ноља раздељује осам тачака у два једнака комада (дела); на место тог нотеза ставићу правачник, да се боље види. Отуд сљедује, да је половина од осам=четири. Две тачке налазе се четири пута. Дакле је четврти део (четвртина) од осам два. После тог посматрања долазе оваква питања: колико је 4 —Ј— 4 ? колико је 8—4?колико је 2X4? коликоје */ 2 од 8? колико је 4 X 2? колика је */ 4 од 8? који број мора на 4 да се дода, да се добије 8? За колико је 8 веће од 4? За колико је 4 мање од 8 ? колико пута по 4 је 8? колико иута по два је 8? Од ког је броја 2 четвртина? који део од 8 је 4? који део од 8 је 2? колико је 8 мање 2 X 2? 2X3? за колико пута но 2 је 8 веће од 4 ? и т. д. Уз та веџбања са чистим бројем ваља да иду и примењене задаће. Н. нр. Јова има 4 новчића; и Илија има 4 новчића; колико имају скуна? Јова има 8 новчића; од тог да Илији 4 новчића; колико је новчића задржао Јова? Јова добије данас 4 новчића и сутра оиет 4 новчића; колико пута по 4 новчића има? колико скупа? Јова потроши од својих 8 новчића половину; колико му је остало? Јова и Никола добију скупа 8 јабука, да их међу собом подједиако поделе; колико добија сваки? Н»их 4 деце добије свако но 2 иера; колико сва скупа ? 4 деце треба међу собом да поделе 8 јабука; колико добија свако? (Даћемоједном детету 8 нрутића, дл их тако раздели између своја четири друга, да свакоме даде најпре један и после опет један.) Једна земичка кошта 2 нов. Шта коштају 2, 3, 4 земичке? Метар пантљике кошта 8 новчића. Колико кошта дакле по метра, једна четврт, три четврти ? и т. д. и т. д. При задавању таквих примењених задаћа биће често нужно, да се иомиње какав новац или мера. Разуме се по себи, да о тим стварима не треба деци само говорити , него им се морају те ствари и иоказати; то може бити нри науци гледања, али и рачунска настава иружа на разним степенима доста прилике за то; из ночетка морамо се ограничити само на онај повац и мере, које су деци приступачне у свакидањем саобрађају. Од новаца спадају на овај први степен новчић, четир новчића и десетак; од мера метар са његовим разделењем у 10 дециметра и литар са разделењем у 10 децилитра, даље килограм и по килограма (®унта). Мере, нарочито метар, треба да су увек пред дечијим очима, како би се честим гледањем утувиле у намтењу. Слику, коју је учитељ са децом предузео, треба деца после тога увек да ирецртају. То могу да чине или са табле, или са рачунске штице или из буквара. Пошто су то више нута радила, треба да знају и на памет да их начине. Рачунска штица служи још и за понављање; дете каже речима, шта која слика иредставља. Прво се чита штица по реду, после преко реда и са мењањем нравца. Ресултати, који се добијају разлагањем ирвих десет бројева, од